Dag 3, Yeti .... - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 3, Yeti .... - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 3, Yeti ....

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

26 Juni 2013 | IJsland, Stykkishólmur

Ja, vanochtend bij Hertz ons huis voor de komende weken opgehaald. Nu blijft het altijd een verrassing bij die verhuurrtenten wat je mee krijgt, het is altijd zoiets van een bepaald model of vergelijkbaar. Met name dat laatste is meestal een grijs gebied, wat men vergelijkbaar vindt. Maar goed deze keer was het een schot in de roos, en hebben we eenYeti (nee de verschrikkelijke sneeuwman) een nieuw SUV model van de vrienden van Skoda. Spliksplinter nieuw (16 km op de teller) en met 4x4 aandrijving en automaat.

Alle spullen ingeladen en op weg naar de Thingvellir spleet..... Blijkbaar loopt er over onze aardbol een (geografische) breuklijn tussen het Amerikaanse en Euro/Asia continent. Laat die breuklijn nou precies door Ijsland heen lopen en daar als enige plaats op wereld zichtbaar zijn boven de grond (de rest ligt op de bodem van de oceaan). Dus er loopt een spleet door Ijsland die per jaar 2-3 cm breder wordt en 5 cm dieper. (continenten wijken dus uiteen). Inderdaad daar lopend zie je de lijn en besef je eigenlijk dat Ijsland wel bijzonder is.

Spleetje verkend en door gereden naar de eerste watervallen. Goed tot aan de spleet, lekkere weg. Daarna was het afgelopen met de pret (of eigenlijk begon het toen pas), bordje met alleen toegang voor 4x4 (en dat was kaas voor onze Yeti...) en inderdaad een soort Parijs Dakar maar dan in Ijsland. De stenen spatten tegen de onderkant aan (zou onder de verzekering moeten vallen) en bij het passeren van een tegenligger (3 stuks op 120 km) moetje even uitkijken dat de voorgevel in de auto heel blijft.

Lekker crossen tot aan de watervallen !! Nu blijkt dat Ijsland niet alleen die beroemde spleet heeft maar ook nog eens per ongeluk op een dunne schil ligt van dat magma prutje in het binnenste van de aarde. Gevolg een gigantische vloerverwarming onder het land. Hebben ze op een paar plaatsen gaatje geboord en dan is het heel simpel, warm water in overvloed.(echt gewoon kokend water wat er uit komt). Dus alle zwembaden zijn hier tussen de 25 en 37 oC verwarmd met dat water. Volgens mij hebben ze hier ook geen strooizout nodig, het eerste land met vloerverwarming onder de (weinige) snelwegen.

Uiteindelijk in onze (zeer) basic hostel beland (stykkisholmur),zelf wat Campbells spullen in elkaar gezet,en nog een rondje haven gedaan.

Goed morgen ons eigen ontbijtje in elkaar sleutelen en dan gaan we het schiereiland (Snaefellsnes) verder bekijken.

Het weer is trouwens tegen alle berichten in mooi geworden,ga zo nog even een foto nemen van de zonsondergang. (02.00 uur of zo)

Groetjes

• 26 Juni 2013 - 06:37

Kiek:

Jee bijzonder zeg,vloerverwarming onder de snelweg...Zo'n land heeft natuurlijk totaal geen stroom/ollie probleem met een magna prutje en een middennachtzomer...alles uit de natuur gratis te krijgen !
    Onbijt ze ! Campells'bonen uit blikk ?

• 26 Juni 2013 - 13:35

Marjan En Piet:

Mooi uitzicht zo , en een mooie suv :-)

• 26 Juni 2013 - 19:18

Marco:

Ziet er mooi uit.
    Ik hoop dat je de yeti heel kan houden.
    Veel plezier morgen.

• 26 Juni 2013 - 21:58

Marianne:

Het is net of ik weer terug ben op Ijsland.
    Al gewend aan de lange dagen???
    Ik herinner me nog dat wij de eerste dagen geen benul hadden van het tijdstip van de dag.
    's ochtends 8 uur leek wel 11uur en 's avonds zeiden we tegen elkaar dat we toch maar eens naar bed moesten gaan, anders houden we het geen 14 dagen vol.
    Zo apart.
    Maar jullie hebben wel goed weer! Hopenlijk blijft het nog even zo!
    Marianne