Dag 4: Na regen komt zonneschijn... - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 4: Na regen komt zonneschijn... - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 4: Na regen komt zonneschijn...

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

26 Juni 2013 | IJsland, Stykkishólmur

Goed, zoals gisteren al gemeld was ons onderkomen, pretty basic. Die tent staat boven op een heuvel en kijkt uit over de metropool Stykkisholm (1100 zielen) direct aan de haven. Nu bouwt men het meeste van hout hier en dat materiaal heeft de eigenschap te leven (in tegenstelling tot beton). In de nacht (of eigenlijk die paar uur dat het schemert) trok de wind aan tot zo'n 14 m/s (volgens de borden in het dorp) en dat in combinatie met deze houten trekkershut was een garantie op krakende muren,klapperende deuren etc.

Leek wel een beetje een Hitchcock omgeving met als die schreeuwende meeuwen erbij (daarover later)

Maar goed ons ontbijtje in de kookzaal genuttigd en in onze Yeti gestapt om het schiereiland te verkennen.

Dan rij je door allerlei gehuchten met namen die je echt in nuchtigere staat niet kan uitspreken, met allemaal een paar gezamenlijke eigenschappen, ze hebben geen winkel, ze hebben geen benzinepomp, geen restaurant, niks nada niks, behalve een zwembad.. (wat natuurlijk wordt verwarmd met die giga combiketel onder de grond). Wat een rust....

Zitten we bijna op het uiterst puntje van de schier, (dorpje Fir voor de liefhebbers), zit daar een mega kolonie sterns, driftig hun best te doen om die eitjes warm te houden in dat koude klimaat. Annemarie heeft tegenwoordig een meer dan bovenmatige interesse om vogels in de vakantie te leren herkennen, maar vooral daar close up foto's van te maken. Aldoende liep ze met camera het veld in met al die gezinnetjes Stern.... geen goed plan bleek, want al die Stern papa's stegen massaal op om een gecoordineerde aanval op Annemarie te regelen. Die het op een lopen moest zetten en gelukkig in onze Yeti de bescherming kon vinden. Aldoende leert men. (zie foto).

Daarna de kust gevolgd en bij een wel bijzonder strand belandt, git zwart met een blauwe zee. (het waait hier wel hard, nog steeds). En daar zagen we onze eerste zeehondje..... daarna ook nog een poolvos gescoord. Dus was wel leuk.

Inmiddels zo'n 650 km rondgetoerd hier (dat is al 15 % van het totaal aanwezige wegenaanbod).

Vanavond effe lekker zelf koken in de keuken van De Librije hier, glaasje wijn en dan komt het wel weer goed.

Morgen gaan we varen naar het eiland Flatey (waar we ook overnachten), wind verwachting kracht 7. Gezien het Noorse veerboot trauma van Annemarie in 2011, gaan de pillen er morgen vroeg in , en hopelijk blijven ze binnen.

Groetjes

• 27 Juni 2013 - 11:10

Marjan En Piet:

Het wordt een echte vogelkenner hé .
    Mooi zo'n poolvos .
    goed verhaal , zie het voor me :-)