Dag 17: (Gletsjer) tongbrekers - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 17: (Gletsjer) tongbrekers - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 17: (Gletsjer) tongbrekers

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

10 Juli 2013 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Ja bij opstaan vanochtend, inderdaad een blue sky en een heerlijk ontbijt met uitzicht op de gletsjer. Annemarie wil jaren een echte gletsjer tocht maken, we zijn wel een paar keer op eigen gelegenheid zo'n bevroren tong in Noorwegen en Zwitserland opgeweest, maar goed na het zien van wat gaten en spleten, stop je daar snel mee.

Dus vanochtend een glacier walking tour geboekt van 5 uur... Om 13.00 uur moesten we ons melden. Eerst nog even heerlijk in de zon (!!) gezeten en daarna ons gemeld bij de gids...

Wij lopen de hele vakantie op running shoes (annemarie van de platbodem schoenen), en dat was volgens de gids geen goed idee om daarmee levend,of zonder botbreuken, een gletsjer over te steken.. Goed we konden daar gelukkig van die bergschoenen huren (die trouwens niet eens slecht zitten), daarna werden we voorzien van crampons (stijgbeugels die onder je schoenen passen, lijken me ook zeer bruikbaar bij ijzel in Nederland), een helm en een pikhouweel, waarmee je iemand kan doodslaan en een achterlijk soort, van "riembroek"' die voor het mannelijk geslacht niet echt een aangename afknelling van bepaalde lichaamsdelen kan veroorzaken. Dit laatste attribute was blijkbaar bedoeld om elkaar aan elkaar te koppelen zodat in het geval dat er een persoon in een spleet valt de rest gewoon volgt...

Maar goed, uitgedost als een paar pro's zijn we in een groep van 8 man met guide, een van die gletsjer tongen opgelopen. Leuk avontuur, waar in het begin van de tour je wordt uitgelegd hoe je die ijzers moet gebruiken, (travers, hill up and hill down), met een voorzichtigheid dat je niet in de kleinste spleet belandt. Na 4 uur loop je met dingen langs de meest onwaarschijnlijke afgronden, op die gletsjer.

Echt leuke tocht en heel veel geleerd over die bakken ijs die langzaam de zee in zakken.

Na deze tocht ( bijna 6 uur) moe en voldaan doorgereden naar onze bestemming. Die plaatsnaam hebben we 30 keer geprobeerd uit te speken zonder te stotteren maar helaas niet gelukt.

Succes met de volgende plaatsnaam:

Kirkjubaejarklaustur....

Maar een lekker hotel met een prachtig uitzicht over de zee en een heerlijk buffet... (walvis en gerookte lam, sorry...)

Morgen gaan we verder op pad naar de zgn Golden Circle (waar iedereen heen gaat, dus het zal wel druk worden voor Ijslandse begrippen)

• 14 Juli 2013 - 21:29

Marianne:

Ja dat lijkt buitenaards!
    Maar het is toch echt op the planet Earth.
    Wij vonden dit ook fantastisch.
    Ik smelt weg bij het zien van jullie foto's.