Dag 16: Kapitein Zeppos - Reisverslag uit Kálfafell, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 16: Kapitein Zeppos - Reisverslag uit Kálfafell, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 16: Kapitein Zeppos

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

08 Juli 2013 | IJsland, Kálfafell

Kapitein Zeppos…

Vanochtend ons Rock & Roll tempel weer verlaten, en op weg naar de reeds eerder genoemde Vatnajokull. Onderweg kwamen we door een rare duinpartij heen, gitzwart zand met heuveltjes van groen (zie foto), was wel een apart contrast.

Het weer was er niet op vooruit gegaan, sinds gisteren, dus bewolkt,foggy en koud. We kwamen bij eerste “tong” van de Vatna,en besloten om die maar eens van dichtbij te bekijken, op zich goed idee, maar dit initiatief was goed voor een 10 km route waar de Yeti, echt geen trek in had, gevolgd door 3 km klauteren.. Maar toen waren we bij de gletsjer aan belandt. Wat foto’s gemaakt en opeens slaakt Annemarie een grote gil, breekt er een stuk ijsberg af van die gletsjer en stort met donderend geraas in de vijver voor die gletsjer. Goed dat maak je niet veel mee denk je dan, we draaien ons om en het volgend stuk ijsberg, heeft de gletsjer verlaten…

Teruggewandeld en met de Yeti terug over de kuilen weg. (sinds dien trilt het stuur een beetje boven de 80 km/uur, gaan we morgen maar eens naar kijken, alle bouten zitten nog vast).

Het weer bleef slecht en we zouden naar de Glacier Lagoon rijden, waar je stukken gletsjer kunt zien drijven in een groot meer. Maar met mist zie je dus niets, eerst maar even gelunched en het internet geraadpleegd voor wat weer info. Het zou aan het einde van de dag wat opknappen…
Wij doorgereden naar de Glacier Lagoon, daar aan gekomen, gaat de hemel open voor een partij Blue Sky…dat was dus wel perfect. Als je Glacier Lagoon bereikt ben je de eerste 5 minuten gewoon sprakeloos, je staat oog in oog met voorbij drijvende ijsbergen in allerlei tinten wit en blauw, die op hun gemakje van de gletsjer naar de oceaan drijven. Echt niet normaal..

Nu kan je ook een tocht maken met een Kapitein Zeppos boot (zo’n amfibie voertuig) en dan vaar je tussen die ijsbergen door.. Goed plan,hebben we dus gedaan, en je weet gewoon niet wat je allemaal moet fotograferen… Niet te veel worden aan vuil maken, kijk maar even naar de foto’s.

Midden op dat meer, slaakt Annemarie wederom een gil: Kijk hij gaat om…. Bleek er op zo’n 100 meter een ijsberg van serieus formaat, (50 meter boven water (en de andere 90% zit dus onder water) zijn evenwicht te verliezen en kantelde om, dat was echt een spectaculair gezicht..

Daarna een kromme vinger gekregen van het maken van foto’s.

Doorgereden naar ons verblijf 130 km verderop… Echt een guesthouse in the rimboe, prachtig uitzicht op de gletsjer en de oceaan, echter hadden we geen eten meegenomen en het dichtstbijzijnde restaurant is 25 km… Dus een ongelooflijk culinair avontuur beleeft met Campbells Rice meal, blikje mais, tomaatje en een komkommer…

Morgen gaan we terug naar de Vatna voor een gletsjer tocht (als dat lukt).

Nico en Marianne, de weg vanaf Hofn is weer open, dus gelukkig konden we verder.

• 09 Juli 2013 - 00:02

Marjan En Piet:

Wederom prachtige foto's , en een leuk ijsblokje wat Annemarie vast houd .:-)
    Zal de verhuurder van die Yeti blij mee zijn met zo,n geruïneerde auto
    hihihihi
    Mooi hoor bootje varen tussen de ijsbergen

• 09 Juli 2013 - 06:17

Angelique:

Prachtige foto's al denk ik bij die eerste : Het is een combinatie van Pompeï en teletubbieland..Hebben ze Po, Lala en de rest ooit nog teruggevonden ?

Gr uit heerlijk warm Scheveningen !

• 09 Juli 2013 - 21:09

Pa:

Hallo Ben en Annemarie. Wij hebben de foto's bekeken en ze zijn fantastisch.
    Marco heeft ons geholpen om de foto's te laten zien. Het zijn schitterende natuuropnames.
    Gisteren (8 juli) was de temperatuur achter in de tuin 38 graden..Dus we beginnen lekker te kleuren.
    Ik hoop voor jullie dat er nog wat overblijft qua temperatuur. Groeten en tot zaterdag!
    Pa en Ma.