Dag 15: Wereldberoemd in Ijsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 15: Wereldberoemd in Ijsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 15: Wereldberoemd in Ijsland

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

08 Juli 2013 | IJsland, Höfn

Wereldberoemd in Ijsland…

Vanochtend onze kerkzaal verlaten, gelukkig was er blijkbaar geen dienst/mis gepland…

Op pad langs een aantal (groot aantal) fjorden in het oosten en daarna het zuiden van Ijsland. Uit de trip van vandaag bleek weer hoe bizar dit land eigenlijk is. We vetrokken met blue sky, op we g naar een bekende waterval in de buurt (bleek een uur heen en weer klauter partij te zijn), die echt wel heel mooi is. Staan daar van die publieke WC’s, waarvan je in Nederland niet eens aan denkt om er in te gaan, maar die dingen daar zijn echt heel proper, alhoewel ze in de middle of no where staan. Geen idee wie die dingen schoonmaakt.

Na de waterval moesten we wat bergen (echt niet hoog 1000 meter of zo) naar de eerste fjordenplaats, (Seydisfjord voor de liefhebbers) en dan rij je zo maar een landschap in met bevroren meren, pakken sneeuw, eindeloos veel watervallen. (zie foto;s), dan rij je naar het dorp, waar mensen aan een ijsje zitten. (was ook inderdaad vandaag op een enkele plaats 20 oC , wat hier gelijk staat aan het begin van een hittegolf).

Daarna zijn we een grote reeks van fjorden en bergen gepasseerd die werkelijk allemaal een andere structuur en kleur hadden, erg leuk. Onderweg ook nog een verdwaalde zeehond in een fjord aangetroffen.

Einde van de dag zijn we beland in het wonderschone Hofn, aan de voet van die enorme Vatnajokull gletsjer (even groot als een derde van Nederland). We gaan proberen daar de komende twee dagen wat avonturen te beleven.

Maar goed ons guesthouse ligt aan de (vissers)haven van deze regionale stad (1641 zielen) en er was een restaurantje (Pakhus) op 150 meter naast ons guesthouse. Het had ons al verbaast dat er wat dranghekken op de straten stonden, maar goed weet jij veel.

Terwijl wij aan het eten zijn, loopt de kade (en pleintje) aan de haven vol met autochtonen (het weer was inmiddels weer terug naar typisch Ijslands, 10 oC harde wind en regen…) al die mensen met paraplu , handschoenen en petten op. Wij vragen in onze onschuld wat deze volkstoeloop mag betekenen…

Blijkt daar vanavond een heus popconcert te worden gegeven door niemand minder dan Mugison… De beste man blijkt wereldberoemd in Ijsland te zijn. Goed we hebben even naar zijn repertoire geluisterd en het is een kruising tussen Normaal, Krezip en Golden Earring. (zie www.mugison.com). Het aardige van het geheel is dat al die autochtonen gewoon blijven staan(bewegen niet, kijken nors voor zich uit en klappen bij het einde van een liedje), terwijl het stort van de regen. (staat er ook nog zo’n tent gratis flesje water uit te delen, komt genoeg van dat spul naar beneden vallen)

Was wel een leuke ervaring..

Goed morgen op weg naar de Vatnajokull..

Marco,

Nog even terugkomend op jouw fauna vragen, op dit eiland zijn geen reptielen, knaagdieren of ander zoogdieren behalve de poolvos.
Voor de rest een hele grote collectie eenden en een knappe selectie vissen. (maar je ziet geen schelp,krabbetje aan het strand) De enige ander bewegende dieren, zijn de paarden en schapen. De enige veelvraat hier is de Homo Sapiens. (waarvan er wel heel veel uit Nederland komen, waar je ook bent je hoort wel ergens nederlands)

• 08 Juli 2013 - 11:05

Marike:

Wauw! Weer super mooie foto's!
    Zijn jullie ondertussen niet zat van alle watervallen :P?

Geniet er nog van!

• 08 Juli 2013 - 14:34

Marjan En Piet:

We lezen met groot genoegen de belevenissen van jullie ,
    in het land van de Trollen .
    Ben je ze al tegen gekomen , Die grote Trollen ??
    Geweldige foto's (zoals altijd :-) )

• 08 Juli 2013 - 22:05

Hanneke:

Hallo zus en zwager,
    We genieten erg van jullie verhalen. We genieten met jullie mee en de foto's zijn ongelooflijk. Geniet nog maar even. Tot ziens.
    Liefs en xxx
    Joop en Hanneke.