Dag 5 & 6 Een tweede handsje en de west kaap..... - Reisverslag uit Flatey, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 5 & 6 Een tweede handsje en de west kaap..... - Reisverslag uit Flatey, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 5 & 6 Een tweede handsje en de west kaap.....

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

28 Juni 2013 | IJsland, Flatey

Goed vandaag een verslagje van twee dagen vanwege het feit dat we gisteren op het wereldberoemde (in Ijsland) eiand Flatey hebben gezeten.

Dit eiland ligt ergens in west ijsland, en is beroemd om zijn vele vogels en de rust. ((meet 2000 meter bij max 400 meter) Goed dat klopt ook wel,er zitten zo'n paar honderduizend vogels (die allemaal hun stinkende best doen om een paar eieren uit te broeden in deze maand), dus die hebben we allemaal gezien. Ook daar weer een hoge concentratie van die Sterns die we vanaf nu Kamikaze mezen hebben gedoopt, die boys vallen je gewoon boven op je kop aan. Na 300 meter had ik een drietal grote scheitpogingen op mijn jas alsmede een ventilatie gat in mijn hoofd erbij na een spechtachtige poging van zo'n kamikaze mees om mijn aanwezigheid in de buurt van zijn nest maar te voorkomen.

Nog even terug naar dat eiland (waarop maar8 mensen permanent verblijven, er staan zo'n 30 huisjes, 1 kerk, en een hotel,geen internet dat is het)het vervoer er heen gaat met een pont die dan onderweg op een route het eiland aandoet.( wij zij uitgestapt op het eiland en je auto kan je dan in de volgende haven weer ophalen). Staan we op die pont zie we ineens allemaal nederlandse opschriften en inderdaad dit was de boor die vroeger ergens in de waddenzee als pont dienst deed). Bij nadere inspectie aan de zijkant bleek inderdaad dat ze de oude naam hadden overgeschilderd.(zie foto).

Vandaag doorgevaren met de pont naar de westfjorden, waar we zijn doorgereden naar de meest westelijke punt van Europa (dus we hebben de noordkaap gehad en nu ook de westkaap). Daar zit de grootste kolonie Alken ter wereld (ja ook allemaal op een ei, maar die vogels pikken niet). Ook is die rots bezaaid met holen waarin de papagaaidiuikers hun nestje hebben. Blijven gewoon leuke vogels...

Vanavond nog een stevige strandwandeling maken..

Het weer is eigenlijk best wel goed, halfbewolkt met een zonnetje. Af en toe een spat regen, blijft hier wel altijd waaien (windkracht 5 of meer) en de temperatuur is nu tussen de 6 en 10 graden. De meeste mensen lopen hier ook met skimutsen op en handschoenen aan.

De wegen in de westfjorden zijn inderdaad 4x4 waardig, geen asfalt, veel kuilen etc. Maar dat is wel leuk.

Morgen gaan we noordelijk en hopen dan in Isafordur te belanden.

Cheers

• 29 Juni 2013 - 11:07

Marjan En Piet:

Weer mooi dat jullie Marco polo zo willen na-apen ,
    wat ontdekken dan betreft.
    Blij te horen dat er toch nog iets van haar op het hoofd is achtergebleven :-)
    Ga zo door
    groeten Wij