Dag 7: Blue sky en een verslaving.... - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 7: Blue sky en een verslaving.... - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 7: Blue sky en een verslaving....

Door: Annemarie en Ben

30 Juni 2013 | IJsland, Ísafjörður

Vanochtend vertrokken uit ons onderkomen bij Breavik en op weg naar het noorden van de West Fjorden. Bij het opstaan werden we getrakteerd op een blue sky, die we de hele dag hebben behouden !! De route voerde langs een aantal adembenemende fjorden en hoogvlaktes waarbij een aantal dingen opvielen: je ziet minder en minder mensen, de wegen blijven onverhard, waar kopen die zielen in hemelsnaam hun boodschappen, de sneeuw die eerst nog hoog in de bergen lag ligt nu ook naast de weg (tenminste waar we nu zijn).

Onderweg zijn we een groot aantal watervallen gepasseerd maar van eentje hebben we toch maar een paar foto's toegevoegd, mijn hemel, meer dan 100 meter hoog en 50 meter breed, stort zich het (smelt) water van de berg af.... dat is echt heel veel.

We zijn nog langs een aantal van die hot tubs gereden, en bijna er in gekropen, maar dat komt nog wel een keer met een verhaal daarbij.

Op weg naar Isafjodur, moesten we door een tunnel heen, op zich niets mis mee raar (ze hebben hem aangelegd omdat de wegen over de bergen, maar 60 dagen per jaar begaanbaar waren) maar een tunnel van 8,5 km met halverwege een T splitsing, waarin de tunnel dus verder gaat als twee tunnels naar twee verschillende plaatsen was wel een rare gewaarwording. Ook is het verkeer in het grootste gedeelte van de tunnel een baans, waardoor er een hoge concentratie van passeer plaatsen zijn om elkaar even te passeren.

Aangekomen in ons Gamlehuset (staat voor oude huis, wat het ook is, alles is van hout en kraakt, maar goed en mooi ingericht. Daarbij ook een keuken waar we zelf kunnen koken. (uit eten gaan hier kost je een rib uit je lijf....).

Op onze wandeling door het dorp, liepen we langs de lokale friettent voor een bakkie koffie (klinkt niet logisch,is het ook niet) en daar kwamen we in aanraking met iets waar ik echt de komende weken last van blijf houden.
Annemarie is zoals de meeste wel weten een groot fan van drop en chocolade. (misschien zelfs wel een beperkt vorm van verslaving).Hebben die Ijslanders een snoepbar uitgevonden van chocolade met daarin drop...

Men neme van die trekdrop achtige staafjes, omhult die met chocolade en je krijgt lakrits met choco. In eerste instantie denk je dat dat geen combinatie is, fout gedacht dus.... een nieuwe verslaving erbij denk ik...

Goed morgen even lekker mijn rondje hard hollen langs het fjord en dan gaat morgen iets doen met een boot en papegaaiduikers, we zien wel.

Groetjes

• 30 Juni 2013 - 15:48

Elvera:

Wat een geweldig reisverslag, we smullen er weer van!
    En wat die nieuwe verslaving betreft: ik wil me denk ik wel aansluiten.....