Dag 8: Gesloten wegen en wintersport... - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 8: Gesloten wegen en wintersport... - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 8: Gesloten wegen en wintersport...

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

30 Juni 2013 | IJsland, Ísafjörður

Vandaag lekker begonnen met een rondje hardlopen langs het fjord, was wel een beetje vroeg (07.45) omdat Marco een skypje wilde beginnen.
Lekker weer en een mooi rondje gelopen.

Daarna hadden we dames van ons Gamle Huset een heerlijk ontbijt klaar gezet, inclusief haring en een iets andere ondefinieerbare vissoort.

Daarna wilden we ons even inschrijven voor de tour met een bootje naar het eiland Vikur, maar die was volgeboekt (!!). Dat was jammer, maar toen hadden we tijd om de buurt in Noord West Ijsland te verkennen. Na een tiental kilometers kwamen we in een gebied, waar even dachten in Fiesch Zwitserland te zijn belandt. Een belachelijk puist sneeuw en de weg was verder afgesloten (gaat pas ergens in Juli open....). Lijkt me een mooi gebied om eens een paar skiliften neer te zetten.Maar goed hoeveel gekken komen er in winter naar deze uithoek. Terug gereden over karresporen naar de baai en daar lekker met een kaasuien stokbroodje en een fles jus d'orange aan de zee (oceaan) gezeten in het zonnetje. Daarbij kwamen langs een kerkje (zoals elk gehucht hier een kerk heeft), maar deze was wel bijzonder, echt heel erg klein. (bij ingang moest Annemarie zelfs bukken..) plaats voor een gemeente van 20 man, een mini preekstoel. Klein maar fijn, alleen staat dat ding in de middle of no where, we hebben in een omgeving van 20 km rondom dat ding (allemaal te bereiken via karresporen) misschien 4 huizen kunnen tellen.
Geen idee wie wat waar en hoe.

Wat ons opviel aan de kust hier,is dat je werkelijk geen levend wezen ziet. Geen mens, maar ook geen krabben, slakken, insecten. Het is gewoon leeg en desolaat hier. De schapen hier, lopen maar wat rond en geen idee van wie de beesten nu zijn. Nog even langs een dorpje gereden (Flateyri) waar blijkbaar in 1995 een lawine het halve dorp de oceaan heeft ingeduwd, dus nu hebben ze maar een soort van hele grote sneeuwschuiver op die berg gebouwd.

Op weg terug naar Gamle Huset, kwamen we nog langs een traditionele manier van vis conserveren. (zo heet dat dus in netjes nederlands, in praktijk laat men de vis gewoon lekker verrotten aan een touw en dan vervolgens helemaal uitdrogen). Twee foto's ter illustratie toegevoegd. Had ik eindelijk Annemarie bijna richting vis proberen,kan ik weer opnieuw beginnen. Ook de verse vis aanvoer in de haven was niet bevorderlijk voor de eetlust.

Morgen gaan we weer verder, uit de rimboe van de westfjorden vandaan richting het Midden/Noorden van deze hele grote steenklomp in de Oceaan.

Groetjes

• 30 Juni 2013 - 21:11

Marco:

Morgenstond heeft goud in de mond!
    Miscchien leven die ijslanders wel ondergronds, waar het lekker warm is..
    CU

• 30 Juni 2013 - 22:09

Marjan En Piet:

haha , weinig mensen een oord naar mijn hart :-)

• 02 Juli 2013 - 21:03

Monique:

Hoi Annemarie en Ben,

Weer mooi om jullie reisverslag te lezen, geniet nog maar lekker.