Dag 8 & 9: Van Tradities naar prachtige natuur - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9: Van Tradities naar prachtige natuur - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9: Van Tradities naar prachtige natuur

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

09 December 2018 | Nieuw Zeeland, National Park

Ok we hebben maar twee dagen in 1 verhaal gepropt, waren gisterenavond te laat thuis, en de kaartlezer in de laptop heeft de geest gegeven, dus moest even even een oplossing bedenken om de foto’s van de camera op de laptop te krijgen.

Maar goed gisteren eerst maar eens een rondje hardgelopen in Rotorua (is een van de weinige plekken in NZ waar de dingen plat/vlak zijn). Dacht de weg nog te weten, maar na een halfuur liep ik tussen van die H2S spugende modderpoelen en de stad kwam steeds verder af te liggen. Uiteindelijk weer op het goede spoor.

Lekker ontbeten en daarna naar Te Pui wat een park is met spuitende geysers, modderpoelen en een verdwaalde kiwi vogel. Deze laatste beesten zijn net een plumeau met een paar lange poten en een grote lange snavel, komen alleen s’nachts naar buiten dus de kans dat je ze ziet in bijna 0.

Te Pui is ook het centrum van een paar van de laatste Maori stammen. Nu zijn die Maories redelijk makkelijk te herkennen, minimaal maatje 58, altijd gekleed in zwart, grote hoofden, met zwart lang haar. De meeste hebben ook een hobby gemaakt van het aanbrengen van tatoeages, op plaatsen die het daglicht niet zullen aanschouwen. Maar de rug, onderkin en tot de anale streek zijn de versieringen toch redelijk zichtbaar.

Nu is er de welbekende Hakka waarin de mannen zich met redelijk fysieke gebaren laten zien wie er de baas in huis is…. Annemarie heeft zich echt zitten verbazen over de lengte van die lap vlees die een ieder van ons in zijn mond heeft. Die jongens kunnen hun tong wel heel ver uitsteken…

Goed na het park bezoek, hebben we zelf nog een hike gemaakt rondom Blue Lake, s’ avonds hadden we een etentje Maories bereid eten. Dit boven de stoomoven van moeder aarde, bereid vlees/groente heeft veel overeenkomsten met de manier koken in Ijsland (zie onze Ijsland blog). Was wel smakelijk.

Dat hele land hangt hier vol de tekst Kia oro, waarvan ik dacht dat dit wel een hele dure Marketing campagne van Kia was voor het nieuwe model oro. Blijkt dat echter Hallo/Goedendag/Dank je wel te zijn in het ABM. (Algemeen Beschaaf Moariaans). Voor de rest maak je helemaal niets van deze taal. Zo hebben ze een woord, met 35 letters, waarin je in een keer alle W’s en 9 x woordwaarde kan scoren in een Scrabble oefening. Whakarewarewatangaotepetauaawahiao; De war dance titel in het ABM.

Maar goed ook wat geyers en modderpoelen gezien, maar eigenlijk beetje ter vergelijken met Yellowstone/Ijsland.

Vanochtend op pad gegaan naar het Tongariro National Park waar we morgen een paar hikes gaan doen. Op weg daar heen zijn we langs Wai o Tapu geweest voor een collectie natuurverschijnselen die echt heel mooi zijn (zie foto’s) Zeer kleurrijk en ruiken ook zeer apart (zeg maar stinken).

Ook nog even langs de Huka watervallen geweest,was wel een indrukwekkende puist water (200 m3 /seconde) die daar voorbij komt.

Goed morgen wat meer indrukken uit het midden van het noordereiland

• 09 December 2018 - 08:18

Elvera:

Prachtige foto's!

• 09 December 2018 - 13:27

ehh. Klopt dat woord Whakarewarewatangaotepetauaawahia wel. Google kan het niet vinden.
    Leuke verhalen! have fun.

• 10 December 2018 - 12:53

Marpie :