Dag 6: Van een thermische verrassing tot een rode - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 6: Van een thermische verrassing tot een rode - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 6: Van een thermische verrassing tot een rode

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

06 December 2018 | Nieuw Zeeland, Mount Maunganui

Na een ontbijt, waarbij de broodroosters te enthousiast wat rook ontwikkelde wat de rookmelder activeerde, zijn we een kort hike gaan doen in de buurt van Hahei.

Daarna hadden we het plan opgevat om een thermische ervaring op te gaan doen. Voor diegene die onze blog van Ijsland en vand Yellowstone hebben gelezen, weten dat we op een paar plaatsen in aanraking zijn gekomen met een dunne aardkorst,waardoor de hitte van het midden van de aarde, voelbaar wordt aan de buitenzijde. Dat had in Ijsland tot gevolg, snelwegen met vloerverwarming en in Yellowstone, zwemmen in rivieren van 40 oC. Echter hier hebben ze nog een andere variant. Ook hier blijkt de aardkorst redelijk dun te zijn….  In de buurt van Hahei, is een strand, waar bij het drookvallen bij eb, er (erg) warm water naar boven komt. Als je dan een kuil in het zand graaft, dan vult ie zich met water wat wel tot 80oC kan zijn. Dit is het zogenaamde Hot Water beach. Maar dit feest speelt zich 1 uur voor t/m 1 uur na de eb tijd af. Het is wel een koddig gezicht, je kunt daar voor $5 een schep huren en dan graag je een kuil, die langzaam vol met (warm) water loopt, kan je lekker in gaan liggen en dat is wel een fun. Je moet wel oppassen dat je niet te diep graaft want dat wordt het wel (heel) erg heet… Nu hebben wij in Nederland altijd wel ontzag voor die Duitsers die op onze stranden grote kuilen graven, en die dan verdedigen als hun eigen land. Laat naast onze kuil, nou een jong Duits koppel zitten…. Hij was als een idioot een kuil aan het graven waar die wel zijn hele schoonfamilie in kwijt kon, zijn ega vroeg of ze ook onze schop mochten lenen…. Gevolg grote kuil waar ze heel trots op waren.  Tot zover het gegraaf. Nu weet een ieder wat er gebeurd als je een kreeft in een bak kokend water gooit, die wordt mooi rood, weet je ook wat er gebeurd als twee jonge Duitsers enthousiast in hun net gegraven (veel te diepe) kuil springen… die moeten vanavond maar wat blaren pleisters halen….

We hebben nog wat liggen sudderen daar en zijn toen maar doorgereden naar onze volgende bestemming in de Bay of Plenty. Daar barst het van de kiwi en avocado kwekerijen… (gaan we morgen even bezoeken denken we). Maar goed geëindigd in Mount Maunganui. Hebben ze daar een soort van zwembad waar ze oceaan water in hebben laten lopen, welke ze laten opwarmen met de hitte van die prut in het midden van de aarde. Dus lekker zoutbadje op 38-40 oC. Uurtje rond gedobberd en toe maar even wat eten gekookt.

Goed morgen gaan we op weg naar Roturoa, waar ze blijkbaar wat nog wilde Maories hebben rondlopen en kokende modderpoelen.

We gaan het zien…

• 06 December 2018 - 06:16

Irene:

Ik heb weer heerlijk gelachen om je verhaal.

• 06 December 2018 - 08:34

José En Bram:

Tja Ben, je bent het 'luidieke schrijven' nog helemaal niet verleerd. Gezellig hoor weer een beetje meereizen met jullie.
    Geniet er samen van en uiteraard hartelijke groeten aan Simone, HAVE FUN ! groetjes Bram & José

• 06 December 2018 - 11:03

Marpie :

Er zijn weer geen woorden voor , Het lijkt wel een kort filmpje ;-)