Dag 5: Wintersport - Reisverslag uit Ashton, Verenigde Staten van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 5: Wintersport - Reisverslag uit Ashton, Verenigde Staten van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 5: Wintersport

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

13 September 2016 | Verenigde Staten, Ashton

Toen we vanochtend opstonden, was de zon verdwenen en had plaats gemaakt voor een dik wolkendek. Na even wat grote bekers (Amerikaanse sterkte) koffie te hebben ingeslagen bij de lokale supermarkt in Ashton, door gereden naar de westelijke ingang van Yellowstone, geen probleem.

We hebben het plan om het park te doorkruizen iets moeten wijzingen ivm de omleiding van gisteren. Dus vandaag het noordwesten van het park (moeten alleen vanavond het park weer uit via de westelijke uitgang, omdat er geen campings (nog) open zijn in het noordwesten. Maar goed op weg naar Madison en daar naar Norris. Daar blijken een hoop van die thermische ventielen te zitten en wat van die kokende modderpoelen. Het weer werd er niet beter op…. Komen er een auto uit de tegengestelde richting aan met een bak sneeuw op het dak. We kijken elkaar aan en vroegen ons af waar die in hemelsnaam vandaan kwam.

Na een kwartier rijden wisten we het… Gaat het toch een partij sneeuwen, (en dus koud) niet van die natte poep, maar goed spul om sneeuwpoppen en ballen van te maken… Was echt te onwaarschijnlijk voor worden, Jackson (waar we gisteren nog waren) 70 mile hemelsbreed hier vandaan, geeft 31 oC op de teller, hier is het -2 oC. En we zitten niet echt hoog 2500 meter. Begon mij af te vragen of er ook slipcursussen voor campers zouden bestaan, maar goed onze snelheid maar een beetje aangepast. Nu ziet Yellowstone er in de folders altijd mooi uit, prachtige kleuren en sissende en spuitend gaten met heet water. Onze ervaring vandaag was een wit tapijt waar op de plekken waar de grond warm is een groene of bruine kleur. Dus die mooie plaatjes hebben we niet gezien. Het was/is wel een aparte ervaring… Beren daar heb je dus geen last van die zijn acuut in hun hol gedoken met de gedachte dat hun winterslaap al begonnen was. We hebben wel de bekende wapiti’s en bison waargenomen alsmede Knabbel en Babbel.

Nu hadden we wel kleren meegenomen voor een beetje fris weer, maar handschoenen en mutsen liggen nog thuis bij de wintersport spullen…. Maar we hebben twee mooie mutsen aangeschaft om de hoofden toch maar een beetje warm te houden. De voorspellingen de komende dagen gaan naar -7 oC met sneeuw..

Wat betreft communicatie mogelijkheden in zo’n park, is dat simpel die zijn er niet. Mobiel verkeer bestaat niet, zijn geen restaurants, geen wegenwacht palen, en je moet maar zien dat je iemand aan houdt die je uit de ellende haalt. Ook op de trials die we hebben gedaan, struikel je niet over de mensen, alleen bossen om je heen, wat sputterende modderpoelen en (hopelijk) geen beren.

Betreffende die beren, is er een top 5 dingen(die je in alle folders leest) die je moet doen, en als eerste methode niet werkt dan ga je naar de volgende:
1. Loop langzaam achter uit…..
2. Blijft de beer op je afkomen, sta dan stil, kijk hem/haar niet in ogen aan en begin een lulverhaal op een niet intimiderende toon (geen idee welke toonhoogte dat is).
3. Blijft hij volharden in zijn toenadering, gebruik dan je berenspray pistool (zie later)
4. Mocht je dat zonder succes leeg hebben gespoten en die donkere boy blijft dan doorgaan, ga dan op de grond liggen in een foetus houding met je handen in je nek en doe alsof je dood bent. Lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan met zo’n stinkende bek van zo’n bruine vriend boven je hoofd. Gaat onze vriend dan nog niet weg, dan bel je Houston, we have a problem
5. Laatste raadgeving in de Top 5 is een robbertje te gaan vechten met de beer.

Wat je vooral niet moet doen, is wegrennen, hij haalt je toch in, of in een boom klimmen , dat laatste kunnen ze veel beter dan jij.

Al met al is zo’n berenspray ding toch geen gek idee, gaan daar morgen even naar kijken. Je kan zo ook huren blijkbaar.

Dinsdag, woensdag, en donderdag gaan we het zuiden, oosten, midden en noorden van het park verkennen, en stallen dan de camper op campings met zeer weinig (eigenlijk geen) voorzieningen, dus geen internet, mobiel of andere middelen vermoeden we.
Het volgend verhaal zal dus vrijdag van de persen rollen. (mits we niet nummer 5 van bovenstaande top hebben moeten toepassen).

• 18 September 2016 - 21:07

Marpie:

lezen met veel genoegen jullie avonturen vanuit een mooi kampeerplaatsje in Duitsland.
    Zo een beer recht in de ogen aankijken en boe roepen hahahahah.
    Succes alvast