Dag 15b; Regenwouden en zoete snoeperij - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 15b; Regenwouden en zoete snoeperij - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 15b; Regenwouden en zoete snoeperij

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

15 November 2015 | Cuba, Baracoa

Blijkbaar liepen we afgelopen week een dag voor in onze dagtelling en was Zondag pas onze 15e dag. (vandaar de 15b). Vanuit ons hotel in Santiago richting Guantanamo gereden om te zien of we nog een beeld van de beruchte Amerikaanse basis kunnen zien/krijgen. Obama heeft in 2010 beloofd dat hij de gevangenis zou sluiten, maar hij zit nog steeds met ongeveer 100 gevangenen in zijn maag die hij niet elders in de wereld geplaatst kan krijgen. Nu loopt er een weg richting die basis waarbij je op zo’n 6 km het geheel zou moeten kunnen gadeslaan, helaas aan het begin van die weg stond een hek met het bordje tot hier en niet verder. Goed er stond wel een gebouw naast was verlaten leek te zijn, dus wij rijden de neus van onze bolide tot aan het hek, om te zien of we toch niet verder konden.Toen bleek het gebouw helemaal niet verlaten te zijn, maar kwam er een in het groen geklede man uit een deur, met een groot pistool, die is zijn best spaans (en dat is veel beter dan dat van ons) ons toch maar heel duidelijk maakte dat het passeren van dat hek geen goed idee was. Goed dan niet, krijgt ie ook geen fooi.

Doorgereden richting de stad Guatanamo, en onderweg nog een ander punt gevonden waar je met een verrekijker nog een glimp kunt zien van de basis. Guatanamo stad hadden we ons voorgesteld als een arme stad aan het einde van Cuba,echter we hebben nog zo veel welvaart bij elkaar gezien hier in vergelijking met andere steden. Veel winkels ,waar ook echt iets in ligt. Mooie straten, goed onderhouden.

Nu hadden we in Guatanamo, al mensen zien lopen met een cornetto achtig ding in hun handen, waarvan wij dachten dat dat ijsjes waren, mooi niet dus. Zal later wel uitleggen wat het dan wel is.
Onderweg in de Metropool van Imais wilden we een bakkie koffie doen, hebben die lui gewoon de hele doorgaande weg afgezet voor een lokaal buurfeest. Alle vrieskisten uit het dorp stonden op straat voor de ijsjes en je struikelde over kip gebakken met meloen (tenminste dat laatste begrepen we). Goed bakkie eten gekocht, 25 CUP, komen eindelijk van die lokale muntjes af) Koppie koffie voor 1 CUP (5 Eurocent) erbij. Nu zijn de cubanen redelijke zoetekouwen hebben we inmiddels gezien, maar het koffieprotocol hier is toch wel apart; bij het klaarmaken van de koffie in zo’n espresso apparaat uit 1962, voegen ze in het houdertje 2 scheppen koffie en 2 scheppen suiker en daar wordt dan het water doorheen geperst. Lekker als van je van suiker in je koffie houdt.

Vanuit Guatanamo naar Baracoa, is ongeveer 150 km eerst een stuk langs een hele mooie kust en dan dwars door de regenwouden, over een weg waar geen 10 meter recht is (alleen maar bochten en omhoog en omlaag) Fantastisch landschap met Cacao bomen, palmen, varens, bananenbomen. Dan wil je onderweg natuurlijk wel een foto maken, en op die weg kan je niet echt makkelijk stoppen om uit te stappen, maar goed op een gegeven moment zien we een uithaal en kunnen we even uitstappen om foto’s te maken. Op het moment dat ik de deur van de auto opendoet, springt er een collectie cubanen uit de bosjes, met een bonte verzameling waren die ze toch wel heel graag wilden verkopen. Mandarijnen, cacao poeder, zeldzame schelpen, koffie, chocolade en die bekende cornetto’s Nu ben ik nooit te beroerd om de lokale economie te steunen, maar die gasten begonnen zelf af met afdingen. Dus na 4 minuten wachten was bennie boy een kilo mandarijnen, drie zakken koffie,collectie schelpen en twee van die cornetto;s rijker voor 5 CUC. Lekker onderweg de mandarijnen naar binnen gewerkt (by the way, pitloze mandarijnen komen hier zeker niet vandaan).

In ons hotel aangekomen (blijkt een van de drie verbouwde forten te zijn van Baracoa, boven op een heuvel met uitzicht over de baai en de zee) toch maar eens die cornetto’s bekeken. Zijn aan de buitenzijde gemaakt van palmblad en is gevuld met een mengsel kokos, sinasappel, guave en dan tot een geheel gepureerd met rietsuiker. Er uit lepelen en opeten,en wonderbaarlijk is dat nog echt lekker ook. Na wat naspeurwerk blijken die dingen cuchuruchos te heten (Googlen ?)

S’avonds heerlijk op een dakterras skewer met vis en garnalen (eindelijk ander voer) weggewerkt. Annemarie heeft haar darmflora om zeep geholpen en doet even een dag rustig aan met eten. De enkel heeft ze gisteren in de looptocht in Santiago toch een beetje te veel belast, dus met een drukverbandje gaan we weer wat tegendruk geven aan dat vocht rondom dat gewricht.

Morgen Baracoa en omgeving verkennen. Het weer is regenwoud achtig, letterlijk dus, veel wolken en snotbenauwd.

• 16 November 2015 - 22:25

Marpie :

weer een leuk avontuur beleefd , hoop dat ze nog een p en z stelletje kan scoren :-)