Dag 4: Simpele kleding en de vissen gemist - Reisverslag uit Tokio, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 4: Simpele kleding en de vissen gemist - Reisverslag uit Tokio, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 4: Simpele kleding en de vissen gemist

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

28 Mei 2019 | Japan, Tokio

Vanochtend wat vroeg opgestaan, want het plan was om de grootste vismarkt van de wereld te bezoeken. Nu waren we wel geïnformeerd dat de oude locatie onder de sloophamer was beland in November 2018, dus wij direct naar de nieuwe locatie gereden. Daar naar een lange wandeltocht belandt in inderdaad een giga groot en moderne vissafslag, maar met 1 simpele beperking je kan als buitenstaander slechts door een paar ramen naar binnen kijken. De bezwaren van de eigenaren van de oude eigenaren van de visafslag waren het afgelopen jaar heel sterk tegen deze verhuizing,het zou het klassieke karakter van de visafslag om zeep helpen. We kunnen alleen maar constateren dat ze gelijk hebben gehad.

Goed die visjes komen verder in Japan nog wel voor onze neus denken we.

Toen hadden we besloten om naar een beroemde shrine te gaan (shrine is gewoon een grote grafkist) van een of andere keizer die zich met 47 samoerai boys letterlijk een kopje kleiner hadden laten maken. Ook hier weer van die vreemde skiplanken bij die graven.

Nu blijkt er vlak bij die shrine een plein te zijn (Shibuya; zie google) waar een groot aantal wegen op uitkomen (5), Dat in combinatie met het feit dat de mensen in Japan echt nooit oversteken als het lampje op rood staat en het punt dat de wachttijden soms meer dan vier minuten zijn heeft tot gevolg dat wanneer je een plein wil oversteken je soms 10 minuten bezig bent.

Op Shibuya hebben ze dat op een slimme manier opgelost, je maakt niet alleen zebrapaden tussen de wegen maar ook diagonaal over het plein. Als je alle voetgangers lichten tegelijkertijd op groen zet, krijg je een komische volksverhuizing op dat plein. Er staan vast wel filmpjes op YouTube hiervan.

Na deze cultuur en verkeerszaken hebben een paar uur door Ginza gestruind langs winkels waarvan het benodigde budget alleen past bij voetballer in de Champions Legue. Lambo’s en Ferrari geen uitzondering hier. Volgens mij komt hier geen normale japanner want als je in metro kijkt wat de heren dragen is dat meer dan 90 % een zwart pak (geen stropdas),wit of blauw overhemd en zwarte schoenen. Wat een ongelooflijke saaiheid hier. De dames das wel wat beter, alhoewel er geen trend in zit, men doet maar wat,maar niet echt modieus.

Vanavond ons zelf maar een getrakteerd op een mooi stukje rund, luisterend naar de naam Harimi… was wel goed.

Goed vanavond weer even al onze spullen in de koffer pakken en dan morgen ochtend de auto ophalen die ons dan richting Mount Fuji moet gaan brengen.

Ik heb nog steeds problemen om foto;s op de juiste dag erbij te krijgen, van vandaag staan bij gisteren... sorry voor het ongemak wordt aan gewerkt.

• 28 Mei 2019 - 15:33

Marpie :

Haha fijn hoor zo'n mensenmassa.Jammer van die vismarkt .
    Geef ons ijsland maar . Da's lekker rustig.
    Succes bij de berg