Dag 15: Van snelle treinen en indrukwekkende musea - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 15: Van snelle treinen en indrukwekkende musea - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 15: Van snelle treinen en indrukwekkende musea

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

08 Juni 2019 | Japan, Hiroshima

Vanochtend na ons laatste (goede) ontbijtje in ons klasse Roykan naar het station gelopen om de trein te halen. Paar details over deze Shinkansen treinen: 9 lijnen in Japan, vervoeren per dag 480.000 mensen, snelheid 320 km/uur (net zoals de Thalys), De super express versie (die we blijkbaar hadden) stopt bijna nergens, dus de 450 km naar Hiroshima was in 1 uur en 45 minuten gedaan.

Die treinen zijn echt asociaal lang, en de gemiddelde vertraging per totale rit van Tokyo naar Hakata, (6 uur) is max 36 seconden. Het is een feest om te zien hoe efficiënt dit allemaal gaat. En dan vetrekken er ongeveer 10 treinen per uur in dezelfde richting, echt bizar. Hebben wat foto’s toegevoegd.

Dus om11.15 stonden we in Hiroshima, taxi naar hotel genomen, blijkt het niet het juiste te zijn… Goed met wat hulp het echte hotel gelocaliseerd, en met de taxi daar dan maar heen. Blijkt een 20 verdiepen hoog spiksplinter nieuw hotel te zijn ( 2 maanden open), met een mooi uitzicht op de stad.

In de middag hebben ons rondje cultuur en geschiedenis gedaan, met een bezoek aan de A-bom dome, Peace Park, Memorial museum. Was wel een indrukwekkende, stil makende ervaring. 70.000 mensen op slag dood, verbrand tot niets, 50.000 gebouwen vernietigd en dat allemaal in ongeveer 10 seconden, nadat de bom op 6/8/1945 op 560 m boven Hiroshima tot ontploffing kwam. Je loopt dan zo’n museum uit en dan schijnt de zon buiten, maar het is toch anders en je realiseert je dan pas wat echt de zinloosheid is van dit soort wapentuig. Erg indrukwekkend, en ik vraag me dan af hoe een Amerikaan zich voelt als hij hier door heen loopt.

Een ander gevolg van de aanval was dat de hele stad is weggevaagd (op 1 gebouw na, dat is de A bom dom op de foto) dus alles is “nieuw” een beetje een Rotterdam gevoel. Dus geen tempel te zien, alleen een kasteel wat ze in 1958 hebben herbouwd. Dus de stad is modern, rechte straten , breed en schoon.

Na onze omzwervingen hier hadden we in de avond toch wel honger gekregen en we hadden uit onze reisboeken vernomen dat de okonomi hier iets echt speciaals zou zijn. De okonomi zijn een soort van pannenkoeken die opgebouwd zijn uit verschillende lagen (ei/taugé/kool/noodles/vlees (of vis) en een dunne pannenkoek. Dus een tent gevonden, waarin over drie etages verdeeld 23 kleine restaurantje zitten met elk zo’n 10 (lage) barkrukken aan zo’n 5 meter teriyaki plaat. Biertje erbij en de mannen gaan los met bakken op die plaat, een feest voor het oog en vooral de maag. Yammie yammie. (zie foto’s).

Na dit culinaire genoegen een beetje door de stad gestruind, nou weet niet waar ze allemaal vandaan kwamen, was knetterdruk met een hoge concentratie aan prachtige kimono’s en klapperende houten slippers. Was echt een aparte ervaring.

Nu effe pitten en dan gaan we morgen naar een eiland in de buurt van Hiroshima (Miyajima (Google)) om een van de meest fotogenieke plaatsen in Japan te zien (en weer een hoop te wandelen).

Tot de volgende keer.

• 08 Juni 2019 - 10:44

Marpie :

leuke ervaring lijkt me zo,n snelle trein ,kom je nog eens snel ergens .
    Kimono,s en houten slippers , en heel veel mensen brrrrrr.

• 08 Juni 2019 - 14:15

Marco:

heftige film, zeg.
    Waar is alles gebleven?
    Verdampt, maar het moet toch ergens weer terug komen?