Dag 12,13,14: Van bussen en fietsen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 12,13,14: Van bussen en fietsen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 12,13,14: Van bussen en fietsen

07 Juni 2019 | Japan, Kyoto

Hierbij een samenvatting van drie dagen Kyoto, de auto ingeleverd en onze Roykan opgezocht. Mooi kleinschalig met een service niveau van een 4 sterren hotel. Leuke kamer, met wederom futons die de dames elke dag netjes kwamen opmaken. De eerste tent ook met een europees ontbijt, dus gewoon lekkere toast, gebakken eieren etc.

De metro is heel simpel in Kyoto, twee lijnen met een hoop stations, dus dat ging het niet worden. Dan maar een dagkaart gekocht voor de bus, en daarmee het westen van Kyoto afgestruind. Nu waren er in Tokyo wel veel tempels maar hier hebben ze bijna op elke hoek zo´n ding staan. Mooie dingen.

S`avonds een onvervalste Ramen maaltijd naar binnen gewerkt. Het valt ons op dat hier echt heel, heel veel plaatsen zijn om eten, maar al die restaurantjes bieden maar plaats aan soms 8 tot 15 personen. Heel klein maar wel lekker. Inmiddels hebben we wel door hoe de menukaarten werken. We hebben Google Translate op onze mobiel staan, en dan je gewoon een foto nemen, die scant Google dan en je kan dan met je vinger aanwijzen wat je wil vertalen, is echt heel handig.

Gisteren hadden we besloten om niet nog een dag met die bussen rond te toeren, Dus hebben twee onvervalste Japanse fietsen gehuurd, kwaliteit haalt het niet bij de Nederlandse fietsen, maar met drie versnellingen kom je een heel eind. Van tempel naar tempel gefietst en redelijk verbrand. Nu is dat fietsen wel een dingetje hier, op de weg fietsen is not done (ook niet echt verstandig) maar het mag op de stoep, alleen dan blijkt de regel links rijden bij willekeur te worden toegepast, en ga je voetgangers omzeilend over de stoep crossen. Je moet je fiets wel parkeren op officiële fietsparkeer plaatsen anders wordt ie opgepakt. Wat wel een goede ervaring, zo’n 40km rondje gemaakt.

Een tempel willen we jullie niet onthouden (effe google),nl de Fushimi Inari Shrine waar zo’n 10.000 rode Torries op een rijtje staan.

Vandaag hebben we de tempels links laten liggen maar dan is best moeilijk daar, dus als ochtend start toch nog maar eentje gedaan. De rest van de dag besteed aan de innerlijk mens, lees eten. Eerst naar de Nishiki markt geweest welke de bijnaam heeft de keuken te zijn vanKyoto. Die straat is ongeveer 1 km lang met alleen maar kraampjes/winkeltjes met eten. Ik heb nog zoveel verschillende vis en schelpdier soorten gezien een lust voor oog en maag. Leuk voorbeeld, kleine hele octopus waarin ze in de kop van dat beest een kwarteltje hebben gepropt, man wat een feest.

Daarna zijn we naar een lokale soys saus producent geweest, uitleg gekregen en verschillend soorten geproefd. Das heel mooi spul, dan is Kikkoman maar een slap aftreksel. Wordt daar 2 jaar gefermenteerd in grote houten vaten van 1000 liter, elke dag een beetje roeren en geduld hebben is het motto. Maar wet een Umami bommetjes. Maar gelijk twee flesjes gescoord !

De dag afgesloten met een bezoek aan de lokale (micro) brewery van Sake. 5 soorten naar binnen laten glijden, privé rondleiding gehad (HACCP was wel ook, haarnetjes op etc.

Goed vanavond gaan we spullen weer in de koffer proppen en dan om 09.33 gaan we met Shinkansen trein naar Hirsoshima. Die treinen schijnen heel hard en op tijd te rijden. We gaan het zien.

U allen een rustig en ontspannen pinksterweekend !
!
Zal later wel even vertellen`waar de foto’s staan

• 07 Juni 2019 - 15:16

Marpie:

eetspecialiteiten zijn aan mij niet besteed , tempelpoortjes :-) zijn mooi .
    Hou je je haar vast op die razensnelle trein.

• 07 Juni 2019 - 15:24

Elvera:

Ook pa en ma smullen van jullie verhalen!