Dag 8 & 9. Van snotheet naar bremzout - Reisverslag uit Wādī as Sīr, Jordanië van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9. Van snotheet naar bremzout - Reisverslag uit Wādī as Sīr, Jordanië van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9. Van snotheet naar bremzout

28 Juni 2018 | Jordanië, Wādī as Sīr

Dag 8 hebben we in Aqaba doorgebracht, met een veelvuldig bezoek aan nabij gelegen Macdonalds. Niet om het eten/drinken, maar om die heerlijke airco. Het was echt heet hier, maar volgens de autochtonen hier niet bijzionder. Nog even bij de grens van saoudi arabie en israel geweest, maar die te passeren zonder visa was een brug te ver. Nu zaten we dit keer in een goed hotel, met een toproof zwembad. Wat ons opviel daar in de mengeling van badkleding waar mensen zich mee uitdosseen en vragen ons af hoe je rekening met elkaar kan houden ivm cultuur. Er waren drie italiaanse meiden ergens begin twintig die zich in een bikini hadden gehesen ( nou ja gehesen, ze hadden met wat lapjes textiel de intieme delen bedekt, en die liepen te paraderen zodat al die jordaanse mannen, hun ogen niet meer op hun eigen vrouw(en) konden richten. Die ega’s nameilijk zijn voorzien van lange jurken en soms een spleet waardoor de bruine ogen alleen zichtbaar zijn. We vroegen ons af hoe deze dames in een zwembad zouden gaan, nou heel simpel met alles aan er gewoon inspringen. Dus in de jacuzzi echt hele grote cultuur verschillen naast elkaar.

Na een stevig ontbijt (zure bloemkool, Hummes, diverse cakes etc) hebben de trip gamaakt van Aqaba naar het noorden van de dode zee. Nu die 275 km gaat door een net zo’n dode woestijn, waar je echt geen lekke band moet krijgen... ook hier is de temperatuur zo rond de 40oC. Onderweg nog even de grot van Lot bezocht. (Voor de gelovigen ondr ons een bekend feit)
Daarna waren we van plan de wadi buji trail te doen. Komen we daar aan op onze gympen met gevulde rugzak, zeg de beste man die de tour zou begleiden, kijk effe naar de video... daaruit blijkt dat je met een reddingsvest om snelstromende rivieren en watervallen moet volgen om bij een hele grote waterval te komen. Op zich geen probleem, maar toen de beelden van touwen, zekeringen in de muren in beeld kwamen, keken we elkaar een beetje aan... Dat tocht was zo’n 3-4 uur en was volgens de gids niet echt easy. Dus hebben we besloten om dit aan ons voorbij te laten gaan...
Onderweg kwamen we nog een mooi uitzichts punt tegen, waar we zijn gestopt om een foto te scoren. Komt er zo’n vent aan in een camouflage pak met een heel groot geweer die niet echt gecharmeerd was van onze actie.... bleek het een militair uitzichtspunt .te zijn. Nog effe in mijn best arabisch getracht uit te leggen dat het ons om het uitzicht ging, daar had die chagerijn geen boodschap aan. Maar vlug in onze bolide gesprongen en vlug er van door..

Uiteindelijk belandt in ons Dead Sea Spa resort, waar Annemarie direct driftig zich ging voorzien van een modderlaag....
Daarna afspoelen in de zee... Op zich dacht ik wat moet dat beetje zout nu uitmaken. Maar nu begrijp ik beter de werking van een dobber bij het vissen.. wat je ook doet, zwembewegingen hebben geen zin, want je drijft op het water. Is een beetje koddig gezicht om al die lijven te zien drijven. Zelfs lopen gaat een beetje raar, continue wil het water dat je
voor dobber gaat spelen.

Vanavond maar een keer pasta gegeten, die rijst zit er wel genieg in nu...

Goed morgen nog een dagje dode zee, en dan zaterdag nog een dagje Amman.