Dag 6 : Sigaren en Nicotine - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 6 : Sigaren en Nicotine - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 6 : Sigaren en Nicotine

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

06 November 2015 | Cuba, Soroa

Vrijdag moesten we Vanalis naar Soara rijden, was een korte rit langs een National Parc, echter Annemarie had toch wel een omweg via de tabaks regio ingepland. Al zodanig gebeurde dit ook.
Na 45 km kwam we aan in het gebied genaamd Vuelta Abajo, wat blijkbaar het Mekka is van de tabaksindustrie. Goed dan sta je op zo’n plein in dat dorp met een A4 en grote populatie tabaksboeren en je weet de weg niet… 20 seconden later komt een van die boeren aanlopen en stelt zich voor als Fidel (lekker orgineel) en wil ons graag de tabaksplantages en het process tonen voor 2 CUC. Strak plan, we parkeren de auto (effe alle spullen meegenomen), en lopen met Fideltje naar de schuur waar een 5 tal dames zich met verve ingraven in een stapel gedroogde tabaksbladeren om de beste eruit te halen (onbegonnen werkt lijkt ons , al die bladeren zien er niet uit). Annemarie lekker enthousiast een foto maken, niet dus werd niet op prijs gesteld. Op zich wel leerzaam, blijkbaar verwijderen ze de hoofdnerf van de tabaks bladeren omdat daar de meeste nicotine in zit (blijft nog genoeg over zoals je later zult lezen).
Goed daarna bracht Fidel ons naar de Rolls Royce onder de tabakstenten daar. Rondleiding gedaan, krijg je daarna een Cohiba is je handen gedrukt met een vuurtje eronder. Voor diegene (zoals ik tot vanochtend) niet weten wat dat is. Een Cohiba is een soort van Ferrari onder de sigaren, 3 cm doorsnee, 20cm lang…. Nu wilde ik niet echt lullig doen,ondanks dat mijn laatste rookavontuur 31 December 2013 is geweest met het aansteken van vuurwerk, dus probeerde ik die bruine staaf aan de praat te houden. Op zich geen slechte ervaring inderdaad das goed spul. (misschien beter laat op de avond met een goed glas whiskey in een lederen zetel), maar na een uur was dat ding nog niet op en werd bennie boy toch wel erg licht in de kop (alsof je een fles wijn achterover had geduwd) en dat ging niet helemaal goed…… Geen idee maar ik heb 4 uur nodig gehad in de auto (Annemarie reed gelukkig terug) om een beetje bij te komen van deze acute nicotine vergiftiging….
Goed toch maar een paar van die jongens gekocht (Harry, Nico, more the welcome to enjoy with a drink). Die Cohiba, blijken blijkbaar als ze te krijgen zijn in Europa over de toonbank te gaan voor ongeveer 45 Euro per stuk.. (Maar goed dan heb je ook 4 uur “plezier “ van)
Daarna doorgereden naar Annemarie’s tweede wens, de grotten waar Che tijdens de revolutie heeft gebivakkeerd. Annemarie heeft een bovengemiddelde belangstelling voor Che, omdat ze een aantal decennia geleden op de middelbare school zo’n KLM koffertje had als schooltas waar vol trots de afbeelding van Che op stond.. Die grotten liggen echt in the middle of nowhere, (daarom zat hij daar ook) en de weg er heen was een avontuur,zodanig zelfs dat bij het passeren van een echt diep gat, de achterbumper van de A4 spontaan dacht ik blijf achter…. We moeten die bak wel heel inleveren, dus met een paar klappen zat het zootje weer op zijn plaats. (Duitse bumpers, ganz doch Plastic, kein problem zum herstellen) . Op zich waren die grotten wel erg leuk (National Monument; Cueva de Portales) maar toen we vroegen aan de man die de kaartjes verkocht (maar ook gelijk de gids was) hoeveel buitenlanders die grot weten te vinden had hij voldoende aan het aantal vingers aan een hand.
Vanavond een triest buffet meegemaakt, (Elvera daarbij is Zoetermeer Heaven on Earth), maar morgen weer een nieuwe dag, waarbij we fikse rit voor de boeg hebben met een vogelrijk schiereiland en dan eindigen in een Casa Particulars (bij mensen thuis slapen) maar daarover berichten we jullie morgen weer.

• 08 November 2015 - 11:19

Elvera:

Haha, dat hoofd met die sigaar! Het ziet er interresanter uit dan dat je je voelt, volgens mij!

• 08 November 2015 - 11:34

Marien:

Tnt top begrijp ik!
    Een bijzonder land dat Cuba,
    Heb er zelf erg genoten!
    Nicotine vergiftiging klinkt bekend