Dag 35 & 36; Recap - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 35 & 36; Recap - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 35 & 36; Recap

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

04 Januari 2019 | Australië, Melbourne

Vanochtend nog even met Simone naar de Coronet Peak geweest (is in de winter een van de drie ski gebieden rondom Queenstown. Daarna lekker lunchen in het zonnetje in Arrowtown. De koffers geprobeerd te pakken en kijken of we onder de 30kg per koffer konden blijven, zou moeten lukken met alle spullen die we hebben achtergelaten. Op het vliegveld later bleek dat we op 29,6 en 22, 8 kg respectievelijk zaten, dus OK. Er komt wel een labeltje met Heavy erop, zodat die boys van de bagageband zich geen hernia tillen..

Afscheid genomen van Simone, en daar hadden we het alle drie redelijk moeilijk mee. Voor Simone een rare gewaarwording omdat zij nu daar blijft en wij de vertrekkende partij zijn. Ook omdat het nog ongewis wanneer we elkaar weer in het echt zien. Skype/WA blijft handig maar niets gaat boven elkaar in het echt zien. In 2019 zijn hebben we ons vijfjaarlijks trouw jubileum waarin we met de kids ergens een weekje heen gaan. Moeten dit jaar maar eens zien wat de meest geschikte plek is.

Simone heeft haar plek voorlopig wel gevonden, baan is leuk, vriend gevonden. Het enige maar is de woonruimte en de kosten om in Queenstown te wonen. Het is bij verre de duurste plaats in NZ, maar het is dan ook het centrum van de thrill zoekers. (Bungee jumpen, mountain biken, skieen, jet ski’s, noem het maar op het is er). Ze overwegen om te zien of een andere plek in NZ een optie zou kunnen zijn. Simone heeft nu een drie jaars visum gekregen.

In het algemeen zijn de nieuw zealanders (kiwi’s) erg beleefd en redelijk ingetogen. Veel engelse manieren zitten er nog in. Hebben ook een paar efficiënte zaken uitgevonden, bijv in de meeste restaurants, bestel je je spul aan de counter, gelijk afrekenen. Vervolgens krijg je een nummer mee, en komen ze het spul brengen. Dat brengen kan nog wel eens een tijdje duren, ze zijn zeker niet snel. Voordeel van de methode is, je hoeft niet achteraf te wachten op de rekening. Je hoeft zelf niet te sjouwen. Je kan weglopen wanneer je wil.

In het verkeer, is het allemaal rustig aan. Limieten worden gerespecteerd, en voorrang is simpel. (als je inmiddels gewend bent aan het rijden aan de “verkeerde”kant). Verkeer is nooit druk, uitzondering zijn Auckalnd en Wellington.

Cultuur is eigenlijk heel beperkt (de maories zijn eigenlijk de echte geschiedenis) De kolonistentijd is pas 150 jaar oud, dus oude gebouwen etc kan je schudden die zijn er niet.

Natuur echter is overal, en zeer uitbundig en ook nog ongerept. Je vind eigenlijk alle extremen (Fjorden Noorwegen, Regenwoud Zuid Amerika, Gletsjers Noorwegen/Ijsland, zwavel/modderpoelen, Yellowstone/Ijsland, Meren Zweden, Stranden, Spanje in 1 land te samen. Hiken/Mountain biking zijn hier een gewoonte. Als je niet van wandelen houdt dan moet je hier niet heen gaan. Ze zijn erg bewust bezig met hun natuur, veel eco etc. Maar er is ook een grote contradictie hier…. Wezels, Buidelratten, zijn hier een plaag geworden afgelopen 100 jaar, vele vogelsoorten worden bedreigd doordat deze knaagdieren alle eieren opvreten. De knaagdieren (zoals nog heel veel andere beesten en planten hier) zijn allemaal ingevoerd in het verleden en hebben geen biologische vijanden. Dus overal zie je vallen staan voor die beesten, maar dat werkt niet goed genoeg. Het streven is om in 2050 geheel predator free te zijn. Om dit te gaan bereiken gaan ze nu met helikopters een chemisch spul (1080) over de bossen verspreiden… 1080 is in de hele wereld verboden… Ze spuiten zich ook gek op de landbouw gewassen… Ze geven zelf toe dat ze in deze technologieën 50 jaar achter lopen.

Culinair is het land eigenlijk simpel, (heel) veel vlees, groente niet al te veel, veel chips en redelijk grote porties. Geen hoog culinair niveau, met uitzondering van de groene lip mosselen en de in elk dorp aanwezige Bakery waar een grote collectie 1 –persoons Pies worden verkocht . Die Pies zijn echt goed, gevuld met Hert, Beef, Kaas, Champignons in een perfecte bladerdeeg bak. Hebben we veelvuldig gegeten.

Pricewise is het eigenlijk iets duurder dan Nederland. Hoewel de dollar is gedaald tov de Euro (0,62 Euro = 1 NS $) vliegen de dollars je zak uit. Als je dan de prijzen vergelijkt met het inkomen hier, dan is de verhouding veel slechter dan in Nederland. Grote winkel ketens (Countdown=AH, New World (Jumbo), Pack and Save (Colruyt) zijn overall aanwezig en gewoon 7 dagen per week open. (08.00-22.00 uur). KMarkt en The Wharehouse, zijn eigenlijk luxe Action winkels (alleen veel groter), spotgoedkoop en 7 dagen per week (08.00- 24.00) open
Onze reis was natuurlijk extreem lang (voor ons doen) en we hebben wat getallen op een rijtje gezet:
• Vliegkilometers: 36.664
• Autokilometers: 5100
• Hiking/Wandel kilometers: 318
• Hardlopen kilometers : 20 (beschamend weinig, maar voor deze vlakke polder loper waren al die wegen daar veel te steil)
• Kayak kilometers: 15
• Bootkilometers: 120
• Minimum Temperatuur overdag : 11 graden
• Maximum Temperatuur overdag: 32 graden

Ik denk dat we met het weer wel erg gelukkig zijn geweest, van de 35 dagen hebben we er drie gehad met alleen bewolking waarvan twee met regenbuien. Voor de rest bluesky met af een toe een wolk.

Het is echt een mooi land, natuurlijk maakte het bezoek aan Simone voor ons de reis nog specialer. Wij begrijpen nu ook beter waarom ze hier is gaan wonen, je loopt je huis uit en je staat tussen de bergen, vriendelijke mensen, zeer internationaal. Zeker een aanrader, als je ooit een keer echt ver weg wil. Het blijft wel een takke eind vliegen,minimaal 24 uur. (netto vliegtijd)

We hopen dat we met de blog jullie een kleine indruk hebben kunnen geven van onze reis. We gaan wel zien wat het gaat worden de rest van het jaar. Onze ouders worden ouder en hebben meer steun nodig, onze dochters vliegen uit naar allerlei oorden. We gaan het zien en bedankt voor jullie smile en opmerkingen.

• 04 Januari 2019 - 10:40

Elvera:

Fijn dat we met jullie belevenissen mee hebben kunnen lezen! Snap dat het achterlaten van Simone niet echt makkelijk was. Wel blij dat jullie weer bijna op Nederlandse bodem zijn. Binnenkort foto's kijken?

• 04 Januari 2019 - 11:01

Emilie:

Oh no, it seems to be end of your trip ;-(

• 04 Januari 2019 - 11:03

Hanneke:

Het was weer heel leuk om alle belevenissen mee te maken. Ook de foto's waren fantastisch.
    We spreken elkaar binnenkort. Rustige en veilige reis terug.
    Liefs Joop en Hanneke

• 04 Januari 2019 - 11:16

José :

Welkom thuis, we hebben zéker meegenoten, groetjes

• 04 Januari 2019 - 18:01

Marpie :

het is een geweldig avontuur geweest met een traantje op het eind .
    Dank je wel voor de mooie verhalen . Net of we erbij waren
    Zien jullie in de toekomst .
    En een veilige thuisreis gewenst
    Groetjes ;-)