Dag 32: Een nieuw begin en een goor drankje - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 32: Een nieuw begin en een goor drankje - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 32: Een nieuw begin en een goor drankje

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

01 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Allereerst alle goede wensen voor een succesvol en gezond 2019

Gisterenmiddag onze wijnkennis maar een beetje vergroot met een bezoek aan drie wijnhuizen. (Wet Jack, Amisfield, Akarua) Gisteren avond rustig doorgebracht met de oliebollen die ook zeker op prijs werden gesteld door de huisgenoten van Simone. (foto toegevoegd).

Om twaalf uur een flesje bubbels om zeep geholpen en met de andere kids even WA doen,die in Barcelona (Tjerk en Lisanne) en Port du soleil (Rolande) zitten. Vreemd gevoel dat je op een ander tijdstip een nieuw jaar begint.
Voor de rest is het in die suburbs een dooie boel, vuurwerk mag hier niet (wordt centraal in Queenstown afgestoken) en iedereen zit binnen.
Blijkbaar is 1 Januari geen vrije dag hier want alle winkels waren open.

Aan het begin van de middag Simone en Alex weer lekker achtergelaten, (kunnen ze hun eigen gang weer gaan) en op weg naar twee dagen in Het Fiorland National park, waar we een tocht gaan doen met een zeil/motor boot door de fjorden. De weg erheen is mooi, en we zijn halverwege in een hostel geëindigd,(Te Anau). Effe zelfkoken en morgen op maar Milford.

Nu moet ik nog even een verhaaltje kwijt over een drankje wat hier razend populair is , (wellicht ook in Nederland, maar ik kom niet vaak in die macrobiotische winkels). Wij kwamen vorige week bij Simone aan, en daar stonden een paar grote wekflessen met een rode vloeistof, afgedekt met een theedoek. Sofar so good, maar toen ik vroeg wat die vieze laag snot bovenop was werd me uitgelegd dat dat een paddestoel was…. Nu kennen we genoeg paddenstoelen, maar deze slijmmassa had daar volgens ons niets mee te maken. De werkwijze is als volgt: Men neme 2 liter koude thee, knal daar flink wat suiker in en inoculeer (besmet) het geheel met een hoeveelheid van die paddenstoel. Dat ding gaat dan groeien en fermenteert dan de suiker. Met mijn beperkte kennis van fermentatie, vraag ik dus wat het alcohol percentage is dan . Nada niets. Volgens mij is dit gewoon een garantie voor buikloop of andere aandoeningen. Effe google gedaan op Komboecha, en blijkbaar is het een combi van lactobacil en gistculturen die groeien op een suikerrijk medium . het is een symbiose tussen bacteriën en gisten, die dat vieze snotmembraan geven. Tijdens de fermentatie produceert die slijmbal dan glucuronzuur,melk zuur en azijnzuur en verschillende vitamines. Dat schijnt bij elkaar een mix te zijn wat goed voor gezondheid zou zijn, nou mooi niet. HACCP nul komma nul.

Niet aan mij besteed (Annemarie heeft zelfs nog een glaasje geprobeerd….)

Goed morgen dus op weg naar Milford.

• 02 Januari 2019 - 08:09

Bart B:

Gelukkig nieuwjaar! Het blijft maar komen, nog geen dag verveeld blijkbaar. Geniet er nog van!

• 03 Januari 2019 - 07:52

Emilie:

Très belle année 2019, une bonne santé, beaucoup de joie et de bonheur à vous et votre famille!