Dag 17: Spannende momenten… - Reisverslag uit Bharatpur, Nepal van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 17: Spannende momenten… - Reisverslag uit Bharatpur, Nepal van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 17: Spannende momenten…

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

18 September 2017 | Nepal, Bharatpur

Vanochtend na een schaars ontbijt al vroeg met onze gids Lars (niet echt een nepalese naam volgens mij, maar zag er wel nepalees uit) op pad voor een kano tocht. Eindje de rivier stroomopwaarts volgens met de jeep, en ja hoor daar lagen kano’s. Nu hadden we een hakkepuf sloep in Varanasi gehad, dit keer was een met de hand uitgehouwen boomstam zoals die je alleen in de Hiawatha strip van de donald duck zie. Smal als pest, plaats voor drie personen en achter op staat er dan zo’n nepalese gondelier met een bovenmatig ontwikkeld evenwichts gevoel.

De rivier is gemiddeld 10 meter breed en zo’n 1 -2 meter diep, redelijke stroomsnelheid. Wij op pad en reeds na zo’n 200 meter komt er zo’n drie meter rechts van ons zo’n krokodil boven water die een grote vis in zijn bek heeft. Annemarie vond de kano al niet echt stabiel en zag zichzelf al eindigen in een ontbijt voor de krokodillen. Verder gevaren en vele vogels gezien waaronder zo’n grote adelaar die al vliegend een vis uit het water vangt. (ome ben natuurlijk veel te traag op te reageren). Nu kan je in die kano ook geen schierlijke bewegingen maken want dat ligt die gondelier in de plomp.

Na zo’n 30 minuten en vele kroko’s en vogels, breekt er soort van paniek uit bij de gids en die gondelier, blijkt er zo’n 100 meter voor ons een papa rhino in het water te liggen voor een heerlijk bad. Daar met die kano langs varen was blijkbaar een kamikaze actie die de heren niet gingen doen. Dus springt die gondelier uit de boot (terwijl hij dondersgoed wist dat daar Crockjes kies zitten) en gaat die boot tegen houden. (we gaan stroom afwaarts). Boot aan de kant geduwd en wij uitstappen tussen de rhino drollen (of te wel op die plaats zitten ze ook). Hevig overleg tussen de mannen hoe ze dit gaan oplossen. De rhino keek al nieuwsgierig naar zijn nieuwe buren en was daar blijkbaar gezien zijn bewegingen niet echt op gesteld. Gaat die gids van ons een boom waar we bij staan ontdoen van aanhangende takken en mos. Vraag van ons wat daar het nut van is in deze situatie, simpel antwoord: als rhino op ons afkomt klim je in de boom…. Annemarie en ik kijken elkaar aan en zien ons al als apen in die boom klimmen. Goed wij achter de boom en die twee mannen trachten de rhino op andere gedachten te brengen, met geluiden ,stenen gooien (dat laatste leek me niet echt slim).
Rhino kwam in beweging en stond te twijfelen of ie nu naar ons zou komen of toch maar een andere kant op te lopen. De gids en wij maakten gebruik van de twijfel van rhino, en zijn via de walkant, de rimboe ingedoken om zo’n 400 meter weer bij de rivier te eindigen. Stapt Annemarie bijna nog op een slang tijdens die tocht, en ik heb maar scherp de bosrand in de gaten gehouden of er geen vriendjes van rhino aan zouden komen. De gondelier heeft het toch op gewaagt , de Rhino leek zich terug te trekken op de kant. Daarna weer ingestapt en verder gevaren.
Aardig avontuur vonden we.. Na een uur varen (nog meer vogels en krokies) zijn we uitgestapt voor een wandeling van 1,5 uur door de jungle op zoek naar vogels etc.

Die gids had zeker nog geen ondersteuning van Hans Anders nodig, wist elk vogeltje te benoemen. Onderweg kom je dan nog wat olifanten tegen ander lopend gedierte. Lopen we langs een stil stuk van de rivier, ligt daar nog een papa Rhino in het water. Mooie foto’s kunnen maken van dichtbij (5 mt)

Nog even gaan kijken bij de olifant wasserette in de rivier.

Beetje lunchen en in de middag een jeep safari. De safari was leuk, maar de tijgers hadden zich mooi verscholen (jungle hier is heel dicht dichtgegroeid bos en soms een stuk met elephant gras. (geen steppe zoals in Afrika). Je tuurt je helemaal gek.

Op zich wel mooie tocht, daarna effe een hapje Nepalees naar binnen gewerkt en in de avond nog wat cultuur gedaan met een dans voorstelling van de Thura stam. (leuk weetje: de mensen uit de Thura stam zijn blijkbaar resistent tegen Malaria). Wij dus niet, dus we hebben we een lekker laagje DEET op de armen en benen gesmeerd.

Ook vanochtend nog een paar foto’s gemaakt van het Annapura gebied (westelijke himalaya allemaal tussen de 7500- 8200 meter bergen). Morgen gaan we door naar Pokhara waar we deze bergen wat beter kunnen zien….

• 18 September 2017 - 19:35

Marpie :

best wel leuk hoor zo'n avontuurlijk tochtje tussen beesten
    die je hier in een dierentuin met een heel groot hek ziet :-)

• 19 September 2017 - 11:52

Anu:

Jeetje! Dit laten we Pa lezen als jullie weer veilig thuis zijn!
    Veel plezier nog!

• 19 September 2017 - 17:48

Elvera:

Ik ben blij als het weer vrijdagavond rond een uur of 18.00 is........

• 20 September 2017 - 15:15

Bart Bosserez:

Zalig! Ik hoop dat wij papa Rhino ook tegenkomen binnen twee weken. Knappe foto's