Dag 9: Van treinen tot meditatie….. - Reisverslag uit Jhānsi, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 9: Van treinen tot meditatie….. - Reisverslag uit Jhānsi, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 9: Van treinen tot meditatie…..

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

10 September 2017 | India, Jhānsi

Vanochtend vroeg uit de veren voor een ontbijtje en dan de trein halen van 08.00 uur. Koffers weer ingepakt en met de taxi naar het station van Agra. Daar waren kaartjes geboekt voor de ultra-express (whatever that will mean) richting Bhopal, waar we de opdracht kregen bij de vierde stopplaats (Jashni) maar uit te stappen, anders zouden we heel ergens anders vakantie gaan vieren.

Trein komt aan (te laat,maar dat schijnt de regel te zijn) en wij netjes coach 6, stoeltje 68/69 bezetten. We hadden al wat treinen langs zien komen met een bezettinggraad van 3 indiers per m2, geen ruiten,geen gordijnen en heel veel dozen en koffers. Dus we hadden ons op het ergste voorbereid. Maar goed die stoelen waren 40 jaar, de airco werkte, er zaten ramen in en een gordijn. Dus eigenlijk helemaal niets mis mee, komt er een kerel langs voor de kaartjes (alles electronisch by the way, kunnen we nog wat van leren in Nederland) die dan zegt dat we in de verkeerde coach zaten, maar goed gewoon blijven zitten en we hebben hem niet meer gehoord. Loopt er nog een kerel langs met een T-shirt met daarop de tekst; Meal s on Wheels.. dit gaat liter flessen koud water lopen uitdelen,komt vervolgens met een ontbijtje langs en later met thee….Lijkt de TGV wel.

Maar dan heb je elke vergelijking met de TGV ook wel gehad. Die trein wordt (20 wagons) wordt getrokken door 1 loc, die het geheel tot 135 km/uur optrekt,maar dan gaat het veringssysteem van die trein toch echt tegen protesteren wat het geheel tot een bonkerige rit maakt waarbij je afvraagt waar dat ding uit de rails gaat lopen..

Ben dacht laten we eens kijken bij de WC en de keuken van de MOW man, had ik beter niet kunnen doen. Penetrante pis lucht van drie weken denk ik en ikwas blij dat we dat ontbijtje niet hebben opgegeten, geen idee waar dat thee water vandaan kwam.

Maar goed man doet zijn best, hij ziet dat ik graag een foto wil maken door het raampje van de buitendeur om de omgeving vast te leggen, goed raampje was de afgelopen 5 jaar niet gezeemd, dus een beetke blurry beeld. Dat ziet die man en zegt: open door…. Ik zeg: huhhh….

Man springt naar voren en doet gewoon de buiten deur open terwijl dat gevaarte met 120 km voort knalt. Ome Ben beetje naar buiten hangen en mooie foto;s maken, wat een wereld.

Goed aangekomen en onze vriend Ashri was ook op miraculeuze wijze met zijn auto in Jasnhi belandt, koffers in de bak en op weg naar Orcha wat een grote collectie paleizen en tempels in de aanbieding zijn. Orcha een oase van rust (800 inwoners), met een gids de paleizen en tempels rondgelopen. We beginnen meer en meer te begrijpen van al die goden en de historie en hoe de mensen dit in hun dagelijks leven gebruiken.

Mooie tempels, met tot onze verrassing een kolonie gieren in de laatste torens. Mooi spul allemaal. Vanavond gaan we met Ashri naar DE tempel (volgens hem) om met hem een meditatie dienst bij te wonen, versta er natuurlijk nada van maar misschien is het wel wat.

Daarna een happie eten en morgen gaan we door naar Khajuraho, waar blijkbaar een van de emporers van een paar eeuwen geleden, een komplete Kama sutra op tempels en pilaren heeft laten aanbrengen om zijn ongetrouwde dochter aan de man te brengen. We gaan het beleven morgen….

• 10 September 2017 - 16:37

Marpie:

Lekkere thee.
    Haar Ben buiten het geval hangen als een volleerd cowboy.
    Ben benieuwd naar de nieuwe avonturen.