Dag 7: Verlaten steden en de Gamma (Bricolage) - Reisverslag uit Agra, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 7: Verlaten steden en de Gamma (Bricolage) - Reisverslag uit Agra, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 7: Verlaten steden en de Gamma (Bricolage)

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

09 September 2017 | India, Agra

Blijkbaar is dag 6 niet geheel goed doorgekomen.. Excuses daarvoor. Internet in Agra is van de vorige eeuw... vandaar twee berichtjes in 1 dag. Foto's komen er ook aan , moet ik even uploaden.

Vanochtend gestart met een soepele huid van de massag van gisteren. Was wel een mooie ervaring, ashri reed blindelings (die vent weet elke steeg en straat in elke plaats in India,echt niet normaal) naar een (achter)buurt in Jaipur, waar een massage tent was gehuisvest. Wordt je daar ontvangen door wereldberoemde (volgens Ashri) (in Jaipur denken wij) dokter die alle mogelijkheden nog eens ging toelichten….. Keuze gemaakt en we werden separaat naar behandelkamers gebracht die nog de meeste overeenkomst hadden met een omgebouwde cel uit de bijmerbajes… Zacht ping pong muziekje aan en een kerel met wel heel harde handen en olie,,,, (voor Annemarie een dame met ook stevige vlerken). Na een uur wist hij geen andere spieren meer te vinden en was het geheel weer soepel en strak.
Dus vandaag eerst een tochtje gemaakt naar de Suntempel (onder de brandende zon) in het gezelschap van een partij apen die duidelijk interesse hadden in loshangende spullen zoals brillen en camera’s . Na de Suntemple het dal ingelopen naar de Monkey temple. Indrukwekkend gebouw met een grote kolonie (brutale) makaken. Daar een tempel ingelopen,en door lokale holyman. (dit laatste is een Indiër, die zijn leven heeft toegewijd aan een van de duizenden goden,zich meestal kleed in een wit gewaad, een BMI heeft van -20, en een haardos waar Bob Marley jaloers op zou zijn) zijn we ingewijd voor een happy travel en life arrangement, inclusief een touwtje om je pols, een gele/rode stip op je voorhoofd en een echte ketting van een of ander zaadsoort. Daarna krijg je nog wat geprevelde Hindi teksten over je uitgestort, en ben je klaar voor de rest van de dag. (wel even een donatie in de bak leggen svp).

Ashri, stond al klaar om ons naar Agra te rijden (240 km) en op weg daarheen zouden we nog een trip maken naar en verlaten (goast town)stad,(Fatehpir Sikri , moet je evht even googlen). Voordat we daar waren aanbeland hebben we nog een waterwell in Chand Baori bezocht, nu hebben we meer van deze chands in dit land, maar dit was wel een heel mooie. (zal wat foto’s bijsluiten). Een chand in een soort van grote regenton, waar ze water in opvangen voor drogere tijden. Nu is het volgens ons al een tijdje droog geweest wat het water stond op het laagste niveau. (geen idee waar al dat water van die moeson blijft hier).
Fatehpir, was echt geweldig. Een stad waar in de 16e eeuw, zo’n 40.000 man in 12 jaar een stad hebben gebouwd waar we in de 20e eeuw nog veel langer over zouden doen. Immense gebouwen, prachtige moskeeen, en pleinen. Allemaal gebouwd voor een Abkar, (mongool die hier is komen wonen), die had drie vrouwen (een Hindu, een Moslima en een Christelijke jongedame). Mocht hij zich nog vervelen dan had ie nog 300 dames in zijn harem als aanvulling. Het verhaal is dat die stad eind 16e eeuw heel snel leeg liep omdat er geen water meer was.

Onze gids was een autochtoon,die zijn leven langs al naast dat kasteel woonde, en dus elke steen kent. Met die gids twee uur langs allerlei muren, torens, gebouwen geklauterd waar de “normale”tourist niet komt. Was echt leuk.

Daarna doorgereden naar Agra,wat in de provincie Utter Pradesh ligt. Nu heeft vriend Ashri blijkbaar niet een groot ontzag voor de provincie (zijn corrupt, veel armoede etc). En hij heeft wel gelijk, het straatbeeld is vies,chaotisch, heel veel motoren/scooters etc.

We hadden nog wel een aardig akkefietje vandaag op de snelweg van Jaipur naar Agra (2x2 lanes). Op een gegeven moment staat er een file, (die hier niet wordt aangegeven door matrix borden want daar hebben ze nog nooit van gehoord), goed wij zouden dan aansluiten en effe wachten wat er gaat gebeuren. Ashri boy en nog een aantal thrill seakers dus niet, keren gewoon om en rijden 500 mt terug naar een doorgang naar de andere kant van de weg, en gaan dan als spookrijder de andere baan op. Gewoon alarmlichten aan en elkaar een beetje ontwijken… Ik vroeg of dit normaal of super was, maar blijkbaar is dit normaal. Na een rit van 5 km als spookrijder terug naar de oude rijbaan…

Nog even een gesprek gehad over werkgelegenheid in India, want we zagen op de hoek van een straat in de ochtend een flinke club mannen gehurkt (de hurkzit doen ze hier allemaal, lijkt een goede pensioengarantie voor de orthopeed hier) met voor hun benen, of een bak met een waterpas, een zaag en een hamer, of een emmer met kwasten. Wat blijkt nou , als je een klus thuis hebt (en die zijn er zat gezien de staat van de huizen), dan maak je een deal met deze mannen en ze gaan gelijk aan de slag. Eigenlijk de Gamma (Bricoloage) op de hoek !!

In Agra, hotel ingedoken en een tent gevonden waar ze een normale bak koffie maken…. Heerlijk (de normale koffie in India, is ongeveer even sterk als een uitgewrongen koffie filter van drie dagen oud.

Morgen gaan we onze bucket list verkorten met een bezoek aan de Taj Mahal !!

• 10 September 2017 - 16:51

José :

Geweldig weer, jullie verslag. Die apen kijken best eng, en die Gamma-boys moeten ze hier ook inatellen, Perfect