Dag 5: De heksenketel verlaten en een leuke film - Reisverslag uit Jaipur, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 5: De heksenketel verlaten en een leuke film - Reisverslag uit Jaipur, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 5: De heksenketel verlaten en een leuke film

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

06 September 2017 | India, Jaipur

Na een goed ontbijt, spullen gepakt en Ashi zijn kofferbak vol geladen. Op weg naar Jaipur in de provincie rajasthan. Het koste ruim een uur om de verkeers heksenketel van Delhi achter ons te laten. Het moet wel worden gezegd dat dit land investeert in infrastructuur, nieuwe metrolijnen, bruggen en snelwegen moeten die verkeerschaos een beetje gaan oplossen. Bijvoorbeeld de autoweg van Delhi naar Jaipur,nu 2x 3 rijstroken gaat naar 2x 14 rijstroken. Het begin 20 km is al klaar, maar daar staan nog geen strepen op de weg, dus iedereen crossed door elkaar. Niet dat de strepen veel verschil zullen maken.
Door de countrysite naar Jaipur gereden (230 km), en onderweg een ander India gezien, armoede troef, kamelen als trekdier, mensen die in hutjes wonen, waar wij nog niet eens ons tuingereedschap zouden opbergen.

Onderweg met Ashi wel aardige gesprekken gehad over het kastensysteem en hoe dat de dagelijkse gang van zaken kan beïnvloeden. Dit is echt niet gering wat de impact is op het leven van de Indiërs, met name degen dit kast 3 of lager zitten Ashi zit in kast 1 (Brahamma) en zit dus redelijk bovenin. Maar mensen in kast 4, worden echt hier beschouwd als ondermensen. Ze mogen die mensen geen hand geven, worden niet in huis gelaten etc. Als de wc verstopt zit of er een dood huisdier moeten worden opgeruimd worden deze kast 4 mensen ingeschakeld. Nu kan je daar wel iets van vinden, maar het zit zo ramdicht in die cultuur daar gaat de komende decennia niet veel in veranderen.

Uitgebreid gesproken over kinderen en opvoeden etc, nu zijn wij in west-europa natuurlijk een vrijgevochten bende, met generaties (Z,Y) die wel heel veel vrijheid hebben. Daar is hier geen sprake van,Ashi bepaald wat zijn dochter (20) gaat worden, welke opleiding er wordt gevolgd en als klap op de vuurpijl gaat ie nu op zoek naar een geschikte man. Het gaat dus helemaal niet over liefde hier maar gewoon een goede social fit, met complementaire eigenschappen en goed keuring over de bruidschat. Echt een compleet ander denk patroon, waar wij ons geheel niet in thuis voelen.
Maar op zich leerzame momenten, en we weten nu ook wel wat meer over de goden, hun eigenschappen en invloed op het leven hier.

Vanavond wel iets leuk gedaan, naar een knoepert van een cinema geweest, voor een echte bollywood film (BAADSHAHO, moet je maar effe googlen). Op zich versta je er natuurlijk geen bal van, maar de file was een thriller al la James Bond,Ocean Eleven. Maar die lui in die zaal begonnen keihard te fluiten te joelen als een van goed gespierde George Clooney copie het scherm opkwam.
Nu zijn de Indiërs zo preuts als een idoot, dus bij de eerste beste zoen in de film, stond het hele zootje op zijn kop. Wij zijn in de pauze maar weggegaan film duurde 2,5 uur, dat was wel erg veel.

Morgen gaan we Jaipur en Amber bekijken, naar het schijnt moet je dan op de rug van zo’n grijze jongen met die grote slagtanden omhoog. Lijkt ons geen goed plan, zien we morgen wel weer.

Heb problemen met de foto´s bij waarbenje.nu moet even zien hoe dat op te lossen.

• 07 September 2017 - 22:59

Marco:

Grappig om te zien dat daar ook een maatschappij draaiend is. Anders dan de onze, maar het werkt dus wel.
    Veel plezier.