Dag 8: Van Calcium tot Kokende rivieren... - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 8: Van Calcium tot Kokende rivieren... - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 8: Van Calcium tot Kokende rivieren...

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

16 September 2016 | Verenigde Staten, Gardiner

Vandaag wederom teruggekeerd naar Yellowstone via de Noordingang voor een volle dag Mammoth Hot Springs. We hebben daar een hike gedaan van ongeveer 4 uur langs alle calcium formaties. Dit hele gebied staat vol met zeer merkwaardige travetin/calcium afzettingen. Het hete water wordt naar boven gedrukt door de magmakamer, en neemt daarbij in dit gebied veel calcium mee. Al die afzettingen groeien heel dynamisch (tot 30 cm per jaar) en veranderen van kleur door de verschillende soorten bacteriën. Echt heel mooi, hopelijk geven de foto’s een beetje een beeld hiervan. Na de hike even een echte bison burger naar binnen gewerkt en small size coke (normal size is gelijk aan een normale 750ml fles in Nederland).

By the way op de weg naar Mammoth passeer je de 45 laterale grens (precies de helft tussen de Noordpool en de Evenaar). Nu denken we altijd dat Noord Amerika noordelijk ligt, niet dus, zelfs deze 45 lateraal ligt in Montana (noordelijkste staat van NA) maar ligt op de zelfde hoogte als Bordeaux, Venetie (Google op the 45th parallel). Het weer is hier echt anders dan in die steden.

Daarna hebben we op internet gevonden dat er ergens een Boiling River moest zijn waarin je kunt zwemmen/baden (Op Youtube kan je filmpjes vinden), dat leek ons wel een uitdaging om dat eens te proberen. Het staat in geen enkele reisgids, staat ook niet aangegeven langs de weg.. Maar we hebben het gevonden en inderdaad een achterlijke ervaring. De rivier de Gardner stroomt redelijk snel (je kan je net staande houden) water met een temperatuur van 6-8 oC, aan de zijkant van de rivier stroomt op een paar plaatsen water uit de gigaboiler onder yellowstone de rivier in. Dit water is ongeveer 80-90 oC . Nu kun je op die plaatsen waar dit warme water zich mengt met het koude, heerlijk vertoeven. (temp 30-40 oC). Maar het leipe is dat wanneer je benen 50 cm naar links beweegt je de brandblaren op je kuiten krijgt, 50 cm naar rechts en de ijspegels hangen aan je tenen. Een hele rare ervaring maar wel leuk.

Goed morgen laten we Yellowstone achter ons en gaan we aan onze tweede week beginnen, we moeten nog zo’n 1600 km rijden om bij Simone uit te komen. De trip gaat dwars door Montana en Washington naar British Columbia. Nu blinkt dit gebied niet uit in heel aantrekkelijke natuurwonderen, het meest opwindende zijn de rodeo’s naar we hebben begrepen. Maar goed de verrassing zit in een klein hoekje dus we zullen wel zien wat we tegenkomen.

Marco, even ter geruststelling 50 van de 52 staten staan op de foto, missen alleen nog Rhode Island en Hawai……

• 16 September 2016 - 07:34

José:

Goedemorgen ...... hier vrijdagmorgen 07.35 uur.
    wat een ervaring jongens, en prachtige foto's erbij, jullie beleven weer heel wat, zo te lezen, erg leuk om 's morgens mee wakker te worden.
    veel plezier nog, xxx Bram en José

• 16 September 2016 - 18:55

Marco:

Wat een bizarre wereld is dat daar! Prachtig maar gevaarlijk begrijp ik.

En knap dat je zoveel auto's gevonden heb. Kennelijk is het een reislustig volkje.
    have fun!