Dag 17 & 18: Hete poelen en lekkere koeien - Reisverslag uit Beppu, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 17 & 18: Hete poelen en lekkere koeien - Reisverslag uit Beppu, Japan van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 17 & 18: Hete poelen en lekkere koeien

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

11 Juni 2019 | Japan, Beppu

Zo gezegd zo gedaan, met bullet trein naar Fukuoka, ruim een uur voor 300 km niet slecht. Aardige van deze treinen is dat er ook weer een vent op het perron staat die op de seconde nauwkeurig de signalen afgeeft. Hebben een videp bij gesloten.

Daarna onze auto opgehaald wederom een Honda Fitt (volgens mij japanse versie van Civic) Luuk, die auto’s zijn echt belachelijk hier. Zal daar komende dagen wel een keer over berichten. Met de Fitt zijn we richting Yufuin gereden alwaar onze roykan was mooie rit over groene (!!) wegen.

Nu heeft bennie boy niet veel met hangbruggen na zijn avontuur met een dikke duitse bierbuik in New Zealand vorig jaar, Maar goed we hadden op een obscuur japanse website, gezien dat ze er hier ook een hadden…. Dus de rimboe in en ja hoor daar was ie, 450 meter lang, 777 meter boven het ravijn…. zag er zeer solide uit en geen duitser te zien, alleen japanners, en die liepen met dichtgeknopen ogen ( en ze staan normaal al niet ver open) over de open roosters over de brug. Japanners hebbe echt geen last van obesitas (daarover later meer) dus dat passeren was een fluitje van een cent. Mooie brug (zie foto).

Daarna aangekomen in Yufuin, waar op verschillende plaatsen damp uit de grond kwam, blijkbaar is dit gebied het meest geothermisch van Japan, dus de aardkost is hier dun, aardbevingen zijn hier part of daily life, (laatste 3 dagen een zevental met een impact van > 4,3 op de bekende schaal van Richter) dus overal spuit heet water uit de grond. Betekend wel veel gratis warm water, wat dankbaar wordt gebruikt voor de onsen. (Nee Sven niet die van ons). Aangekomen in onze roykan, blijkt eigenaar boven op zo’n stoomspuiter te wonen, en hebben we dus een prachtige openlucht onsen ter beschikking.

Wat ons opviel de laatste weken is dat onze trouwringen (die toch al redelijk oud zijn ) weer blonken als nieuw evenals de zilveren spulletjes die Annemarie om haar vele vingers heeft geschoven, Blijkbaar zit er iets in dat water, van die onsen wat een goede reinigende werking heeft. Vraag me af wat het dan met je huid doet.

Vandaag zijn we naar Beppu gereden, (mooie zandstranden, beetje Zandvoort/Oostende plaats beetje groter) waar blijkbaar de aardkorst wel heen dun is omdat er 2849 warmtebronnen zijn id ie stad. Ook hier mooi kleuren in de poelen, rood/blauw/modder. Dit kan je allemaal vinden in de Seven hells of Beppu (google).

Annemarie had ontdekt dat er een zeer zeldzame collectie uit lava gehouwen boedha beelden ergens 60 km verderop stonden, ook ook maar effe heen gereden, was wel mooi om te zien, geen hond die weet waarom iemand die dingen 1200 jaar geleden heeft gemaakt.

Nu hebben ze in Japan naast heel veel vis om een serieuze hoeveelheid koeien. Een speciaal ras wordt gekweekt, Wayu boys, die hebben voordat ze het slachthuis in gaan een heel mooi leven gehad, klasse voer, muziek in de stal en een dagelijkse massage van de verzorgers. Het Wayu vlees is niet bepaald het prijsniveau van een plofkip, maar dan heb je ook wat. Vanavond in een of andere tent in Yufuin heerlijke onderdelen van dit rund naar binnen gewerkt op een klein persoonlijk bbq’tje gemaakt. We hebben ons beperkt tot het reguliere spierweefsel, dus de ingewanden, genetialen, andere organen hebben we maar voor onze japanse vrienden overgelaten.

Goed morgen gaan we door naar Mount Aso, blijkbaar de grootste caldera op aarde, we gaan het zien.

Video’tjes komen morgen de internetsnelheid is hier niet van een shinkansen snelheid

• 11 Juni 2019 - 12:47

Marpie:

eet smakelijk ;-) doe je voorzichtig op Mount Aso, (Annemarie en jij kennende) ff opgezocht :-)
    Veel plezier