Dag 12 en 13: Een lange rit en complete chaos - Reisverslag uit Benares, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 12 en 13: Een lange rit en complete chaos - Reisverslag uit Benares, India van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 12 en 13: Een lange rit en complete chaos

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

14 September 2017 | India, Benares

Even een verslag van twee dagen, omdat we op dag 12, de rit moesten maken naar Varanasi. Bijn 11 uur over 420 km). Op zich leuke rit langs vele dorpjes etc. Wat ons opvalt in India dat je geen 200 meter op je heen kunt kijken zonder een Indieer te zien. Zelfs op het platteland, zitten die lui overal.

Op een gegeven moment stonden we stil voor een spoorwegovergang, en dat duurt normaal wel een minuut of tien, omdat het hele goegemeente aan twee kanten van de overgang zich dan 5 breed opstelt, om maar zo snel mogelijk weg te kunnen komen. Niet dus het wordt dan een gevecht om de vierkante meter, en wie het meeste durft. Maar bij deze overgang ging het wel heel lang duren, omdat de Indiase NS (BS) de rails gedeeltelijk ging vervangen en dat ging wel een uur of drie duren. Ashri dook daarna letterlijk en figuurlijk de rimboe in om een andere overgang te vinden. De mensen die we onderweg op die route tegenkwamen, hadden echt nog nooit een buitenlander gezien….

Maar goed aangekomen in Varanasi, HET religieuze centrum van de Hindu’s. Elk zichzelf respecterende Hindu gaat daar aan het eind van zijn leven heen, om of in die rivier te springen, of zichzelf te laten verbranden op een van de tientallen Ghat’s en dan uiteindelijk ook in het water te belanden. Maar mijn hemel of ze heel India hier heen hebben gestuurd….Nu was Delhi druk, maar dit hier gaat helemaal nergens meer over. Het is extreem (echt extreem) druk, alles stinkt, het is echt vies. Ashri had ons al gewaarschuwd dat Varanasi echt iets anders was.

Vanochtend een tour gemaakt naar Sarnath, de plaats waar Boedha zijn eerste lecture heeft gegeven. Inderdaad we bewegen ons in de komende week meer richting Boedhisme ipv Hindoisme.

Leuke stad met een indrukwekkend museum en natuurlijk wat tempels. Ze hadden daar ook een paar mooie stoepa’s,nooit van gehoord, maar zijn gewoon een bak gestapelde stenen (40 meter hoog, 20 meter doorsnede) die een berg uit de Himalaya moeten voorstellen (want daar komt god Brahma vandaan).Het ws volgens Ashri wel erg warm vandaag en dat klopt ook, gevoelstemperatuur was 48 oC

De middag hebben we doorgebracht met een tour langs een paar tempels (voor de verandering), waar we echt wel uurtje hebben zitten kijken op welke manieren die mensen, de grond kussen, plat gaan liggen , met hun voorhoofd een plank hout rammen, bloemen, eten, geld en andere zaken doneren. Toen mochten we zelf ook even binnen het heiligste van het heiligste kijken, en zien daar een pop met een schakering van slingers, glitters etc. Vraag die gids of ik al een goed gevoel krijg bij het aanschouwen van deze pracht en praal. Je blijft beleefd, maar dit gaat mijn echt drie stappen te ver. Het geheel is echt heel mooi, maar die mensen verzinnen alles om maar voor te leggen aan die goden, en hopelijk komt het dan uit….

Na deze exercitie zouden we een speciale ceremonie mee maken aan een van de Ghat (een Ghat is niets anders dan een trap die de Ganges inloopt, waarna je kunt baderen, as kwijt kunt of de was doen. (maar daarover morgen). De ceremonie waren een 7 tal monniken die in prachtige gewaden een riuteel voor de god shiva stonden op te voeren. Lekker veel wierook, veel vuur en niet te verstane gebeden. Was wel mooi om te zien.

Daarna nog een hapje schaap met curry gegeten, nou ja schaap, de concentratie kraakbeen lag boven het gemiddelde.

Vanavond effe vroeg naar bed, want morgen moeten we om 05,00 aantreden voor een kanotocht bij zonsopgang op de ganges (startend bij een van de Ghats). Zal mijn zwembroek maar aantrekken, alhoewel zwemmen in die sloot wordt afgeraden vanwege de zware metalen die de chemische industrie daar iets verder op loost.

• 14 September 2017 - 20:12

Marco:

Wat leuk om de verschillen te zien. Vooral veel Namasté zeggen.
    groeten, Marco

• 15 September 2017 - 11:31

Marpie:

Ik zou maar geen slokje water ervan nemen met al die Indische voorvaderen en weer ik al wat meer.
    Veel plezier en succes