Dag 6-7 Spuitende fonteinen and a close encounter - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 6-7 Spuitende fonteinen and a close encounter - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 6-7 Spuitende fonteinen and a close encounter

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

15 September 2016 | Verenigde Staten, Gardiner

Dinsdag wederom via de westkant Yellowstone binnen gereden en bij Madison richting het geisergebied. Daar vervolgens elk gat waar water in borrelde (spring) dan wel stoom uit kwam (fumage) of modder borrelde bekeken, en dat zijn er dus heel veel. Blijkbaar ligt 50% van al die gaten op de aardbol in yellowstone. Wij dachten dat we in Ijsland al veel van dit spul hadden gezien, maar dat is madurodam vergeleken met Yellowstone.

In de ochtend was het nog bewolkt en koud (het hele park ligt boven de 2200 meter) dus jas en truin waren echt nodig, plus onze nieuwe petten. Wij hadden speciaal voor deze vakantie van die semi bergschoenen aangeschaft, en we moeten toegeven, die dingen zitten als gegoten, lekker warme voeten , waterdicht en slipvast. Dat laatste was wel nodig bij al die platformen met sneeuw rondom die borrelende ventielen. Al die japanners op hun geisja slippers die konden zich alleen via de leuningen voort bewegen, was wel een koddig gezicht. By the way die japanners verschieten echt terrabytes aan fotos van zichzelf, staand voor whatever onderwerp. Maken geen foto van de omgeving, maar alleen van Ma en Pa Joshima voor de geyser, dan Ma Joshima alleen voor de geyser etc.

Voor de liefhebbers, Lower geyser basin, Midway geyser basin, Upper geyser basin (met de beroemde Old Faithful), West Thumb Geyser basin, allemaal gedaan. Het is echt de moeite waard, en je vraagt je al hoe veel gaten er in die aardkorst zitten en waar al dat water vandaan komt en blijft. Zelfs in de poelen waar het zo standaard 88 oC is leven vele soorten bacterieen die al die fraaie kleuren geven. We hebben maar een paar foto;s toegevoegd.

Op onze tocht vandaag de eerste bison van zeer dichtbij gezien (1 meter), en dan vliegt iedereen zijn auto uit om dat dan toch maar digitaal vast te leggen, maar je weet eigenlijk altijd dat je 30 km verderop struikelt over die beesten, was hier inderdaad ook zo.

Goed we zijn belandt op de meest luxe camping in Yellowstone, zittende in Fishing bridge zonder internet en mobiel mogelijkheden. Wel stroom en water voor onze bus. Twee douche coupons en een plaatsje in de modderplassen. Even wat gekookt en een bakkie koffie. Straks nog een Schots toetje en dan op weg naar morgen waar we de Hayden Valley gaan doorwandelen. Daar schijnen de meeste Grizzlies te zitten. Nog even oefenen op punt 5 uit de top 5.

Woensdag onwaakt op onze zeiknatte camping met modderpoelen (nee niet verwarmd) waar we onze bus tot aan zijn assen door heen moesten krijgen, maar gelukt. Vandaag de oostelijke kant van de 8 doen (de wegen van Yellowstone lopen in de vorm van een 8) en hopelijk te eindigen op de camping in Mammoth Hot Springs. Langs een aantal zeer onfris (zwavel) ruikende modderpotten gereden en een paar kleine hikes gedaan. Nu hebben wij een fotocamera bij ons, een ipad en twee iphones, dus genoeg spullen om digitaal beelden op te slaan, maar we hebben mensen zien lopen met een batterij camera’s op hun buik waar je later een hernia van krijgt. Op zich is dat hun keuze, maar dan trekken ze daarbij ook nog eens camouflage pakken aan (zelfs de telelenzen zijn voorzien van camouflage outfit) en dan loop je echt voor lul, tussen al die japanners in hun jasje,broekje of die Nederlanders in hun zomerjack met een trui eronder en een pet op hun hoofd.
Maar goed er valt genoeg vast te leggen of de SD kaarten, en daar doen we ook van harte aan mee.

Nu hebben we geleerd dat wanneer er een file is in Yellowstone (meer dan 4 auto;s stilstaand achter elkaar) dat niet het gevolg is van een stoplicht (die hebben ze hier niet) ook niet van een passagier die moet overgeven, maar blijkbaar is er dan dier (of meerdere) gespot. Lijkt een beetje op de beekse bergen…
Maar goed je weet dan dat je de camera moet pakken om het geheel vast te leggen. Overal wordt je gewaarschuwd dat je bij beren de afstand minimaal 90 meter moet houden, bij bisons ongeveer 60 en de rest mag je benaderen to 25 meter. In geval van beren vooral niet uit de auto komen…

We belanden in zo’n opstopping en Annemarie jumpt uit de auto om te zien waar iedereen nu voor stopte (ze was niet de enige die uitstapte). Ze loopt naar de kant van de weg en staat daar oog in oog met een moeder beer en haar twee pups…. (dus geen 90 meter maar pak hem beet 20 meter). Ok even de Top 5 herhalen, na het schieten van een paar foto’s toch maar gestart met optie 1, rustig terug lopen. En inderdaad het werkte, terug in auto even het adrenaline gehalte terug krijgen en op naar de volgende diersoort.

We hebben vervolgens nog vele kuddes met bisons gezien, wapatis, Bold eagle, Hawks, Trompetter zwanen, herten, geiten met van die grote gekrulde hoorns. Het enige die we nog niet hebben gezien is mr Grizzly..

De camping in Mammoth Hot Springs, is er een van First come First Serve,dus toen wij eraan kwamen had de eigenaar al heel trots het bordje Full op de ingang gehangen. Ook met praten konden we geen plaatsje vrij lullen, dus nada. Hij adviseerde om langs de snelweg in Montana te overnachten en morgenvroeg terug te komen. Wij zijn echter het park aan de noordzijde even uitgereden en hebben daar een plaatsje op de lokale RV camping gevonden (met WIFI). Camping wordt beheerd door een man, met een amerikaans accent van hier tot Tokio, echter toen hij door had dat we Nederlanders waren, begon hij ineens een combi taal limburgs en engels uit te slaan, blijkbaar was de beste ziel in 1957 vanuit Maastricht naar het metropool van Gardiner in Montana verhuist.

Goed vanavond weer lekker klassiek thuis gekookt en morgen gaan we terug naar Yellowstone voor een dagje Mammoth Hot Springs.

• 15 September 2016 - 12:00

Hanneke:

Het ziet er allemaal wel heel erg gaaf uit.
    Prachtige natuur, veel dieren.
    Diverse weersomstandigheden.
    Hier alles oké, we houden moeps in de gaten.

Nog veel plezier en liefs van ons
    Joop en Hanneke

• 15 September 2016 - 16:53

Irene:

Het is weer gezellig om te lezen .Nog veel plezier

• 18 September 2016 - 21:14

Marpie:

Nog maar eens ten overvloede , je had een schrijver van avontuur vehalen kunnen zijn , Ben :-)

geweldig mooi met al die natuur en dieren .
    op naar het volgende verhaal