Dag 15: Van Oldtimers,speenvarkens tot Zwarte Piet - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 15: Van Oldtimers,speenvarkens tot Zwarte Piet - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 15: Van Oldtimers,speenvarkens tot Zwarte Piet

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

14 November 2015 | Cuba, Santiago de Cuba

Vandaag getracht uit te slapen, maar om 07.00 zijn we altijd klaar wakker. Na een goed ontbijt op het terras van ons hotel wat echt aan HET plein ligt van Santiago de Cuba, Place de Cespedes. Toen hebben de bekende gebouwen wat bezocht en worden we aangesproken door een dame die ons wel de weg wil wijzen. (Santiago is wel de stad met de meeste mensen die je aanklampen voor zeep, pennen, taxi’s rondtours, sex etc)

Dus we laten haar ons een uurtje rondtoeren in downtown, en inderdaad kom je op plaatsen waar alleen de Cubanos komen. Nu is maar een specialiteit in Cuba (die wellicht voor een wereldgerecht in aanmerking zouden kunnen komen) nl Lacon en dit maken ze alleen klaar op zaterdagochtend, in kleine typisch cubaanse eettenten. Toevallig liepen we met onze gids langs zo’n toko en ik vroeg of we daar niet mee konden eten. Aldus geschiedde ..

Recept is simpel men neme een heel speenvarken, spiest die van voor naar achter op een paal, hang het geheel boven een koolvuur, neem vervolgens een Cubanito met veel geduld 7 uur lang dat beest in de rondte draait. Dan is het om 13.00 de eer om een Cubaanse kookie met een groot hakmes dat varken in brokken te hakken. Dat krijg je een bord met de bekende rijst, rode bietjes, bananen prutje, sla een paar kloeke stukken van de varken. Het is heel simpel, varken op dan einde feest. Was wel een leuke ervaring, waarin wij volgens mij een overbetaalde bijdrage hebben gedaan aan de kosten.

Nu is die gids wel handig, want naast dat ze de weg weet, weet ze ook de winkels te vinden. Nu heeft Annemarie altijd een voorliefde om de collecties van haar zus Jannie aan te vullen, die spaart nl peper en zoutstellen. Dus wij besteden altijd een halve dag naar het vinden van een orgineel peper en zoutstelletje. Maar hier hebben we nog niets kunnen vinden, dus dachten we slim te zijn en onze gids te vragen waar we die stellen kunnen vinden. Tekening gemaakt van hetgeen wat we wilde hebben, en ja het kwartje viel. Annemarie kreeg de handtas van de dame in haar hand gedrukt, ik heb haar 5 pesos gegeven en weg was ze…..

Komt ze na 30 minuten terug, met een fles water en een zakje verse gemalen peper…. Kwartje was dus toch ergens blijven hangen..
S’middags naar het Fort aan de baai geweest, hebben we gedaan in Chevrolet Impala die uit het zelfde geboortejaar stamt als Annemarie (goed bouwjaar dus). Alleen vertoont Annemarie minder scheuren, sterren en deuken dan die bak, en drinkt ze ook minder (1: 3 loopt die Chevi)

Het is 14 November en met trots hebben we ons zakje kruid en pepernoten geopend om de intocht van Sinterklaas te vieren. Nu hebben ze hier helemaal geen probleem of een tekort aan Zwarte Pieten. Zie foto, ik weet alleen niet of topless Zwarte Pieten in Nederland zouden worden geaccepteerd.

Nu nog even langs het Museum del Rom, vanavond hapje eten in de stad. Morgen gaan we door langs Guatamo naar Baracoa.

• 16 November 2015 - 22:20

Marpie :

wel leuke handafdrukken op die zwarte piet , de jouwe Ben ??