Dag 4 Auto's en goed (het beste)nieuws - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 4 Auto's en goed (het beste)nieuws - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 4 Auto's en goed (het beste)nieuws

Door: Ben en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

04 November 2015 | Cuba, Viñales

Zoals gisteren geschreven, konden we ons vanochtend wederom melden bij de autohuur toko. 08.30 ging de hut open,volgens de mededeling van de beste overspannen man gisteren. Nopa, om 09.10 mochten wij een andere man verwelkomen (er zaten inmiddels nog 4 koppels te wachten op een auto)
Maar er was een auto geregeld (wij hadden een Seat, klein bakkie besteld), staat er een 4 deurs Audi (A4 of A5) voor de deur. No problema volgens ons en de bak mee genomen.
Spullen opgehaald in het hotel,en dwars door Oud Havana de ring proberen te bereiken. Nog een aardige weet, nu zien wij er als Nederlander redelijk niet Cubaans uit maar het volgende gaat er voor zorgen dat je genoeg aandacht onderweg krijgt. Alle nummerplaten in Cuba beginnen met een letter (nu P) en dan 5 cijfers. (met hun aanschaf tempo van auto;s gaat dat nummer systeem nog zeker mee tot 2025. Maar alle huurbakken zijn voorzien van een Nummerplaat beginnend met een T (tourist) en dan 5 cijfers. Dus hoeveel geblindeerde ramen je ook hebt,op grote afstand wordt je al geindentificeerd. En dus krijg je ook de daarbij horende aandacht (zeker in de kleine plaatsjes in de provincie). Nog iets aardigs, lekke banden zijn eerder regelmaat dan uitzondering (en dat geloof ik ook na onze tocht van 200 km over een weg met gaten…..), dus onder bijna elke auto zitten dus 4 verschillende banden merken. Op zich no issue, maar bij het inleveren van de huurbak dienen wel dezelfde 4 bandenmerken onder te auto te liggen en die lui in de lokale bandenplak inrichtingen hebben blijkbaar nog al eens de neiging om je band achter te houden en je te voorzien van een soort van slik profielband waar Max Verstappen alleen mee overweg kan.
Vanaf Havana moesten we vandaag naar Vinales (ritje van 180 km over de snelweg), maar goed als je er bent dan wil je ook iets zien…. Annemarie had de kaart goed bekeken en we zouden de CN route volgen, oftwel langs elk boerengehucht over een weg met meer kuilen per meter dan gaten in een hele Leerdammer gaten kaas. Op zich met onze Audi bolide er doorheen geslingerd. Stoppen we in gehucht voor een hapje eten, volgens mij waren we de eerste allochtonen in dat dorp daar. Spontaan spul daar, bestel je nog een bakkie koffie. Gaat de serveerster naar de overkant van de straat,loopt terug met een soepkom met iets daarin. Er tjakka wij krijgen twee glazen aangeboden met daarin wat zwarte vloeistof om kamertemperatuur. Op zich was het eten niet eens vies,maar goed voor 33 CUP (1, 25 Euri) kan je ook niet veel verwachten.
Nu hadden we al gemeld dat de weg, redelijk was voorzien van ventilatiegaten, maar toen begon het te regenen (en niet zo beetje, gewoon een tropische regendouche van een uur) die de weg veranderde in een rode modderpoel, wat het voordeel heeft dat je de gaten dan helemaal niet meer ziet,maar dat je soms tot je assen in het water rijdt.
Aangekomen in ons verblijf, Hotel Ermita, ergens op de top van een heuvel, ons zelf geïnstalleerd. Vergane glorie uit jaren tachtig denken we. Even terug naar de Metropool van Vilades, om wat internet kaarten te scoren,kunnen we hopelijk wat foto’s uploaden.
Internet is hier echt bijzonder, we kwamen in Havana langs een aantal restaurants waar een hele rij mensen stonden. Dan ga je ervan uit dat dan een goede tent moet zijn, echter staan die lui daar allemaal met hun smartphone,omdat ze daar gebruik kunnen maken van een Wifi hotspot.

Maar het beste nieuws bereikte ons vanochtend via Whatsapp. Simone had zichzelf op een paar nieuwe ski´s getrakteerd in Canada omdat ze de uitslag heeft gekregen van haar onlangs (met veel bloed, zweet en tranen)ingeleverde 4e jaar Afstudeerscriptie…. En met een 6,5 ruim over de sloot en hiermee haar bachelor studie Hotel and Hospitality Management met goed gevolg afgerond. Van harte gefeliciteerd !!!!! (nu 5 maanden genieten in Canada).
Goed nog even eten hier,en dan morgen weer een nieuwe dag

• 05 November 2015 - 07:19

Marco:

wat een leuk nieuws! Veel plezier daar. wat is Simone's nummer? dan sturen we een berichtje,

• 05 November 2015 - 07:33

Elvera:

De reis begint al vol avontuur! Kan er een foto van de Audi gemaakt worden voor de autoliefhebbers? Fijn voor Simone! En juin natuurlijk ook gefeliciteerd! Veel plezier verder!

• 05 November 2015 - 14:32

Rene:

nu maar hopen dat de 4-weel drive blijft werken met al die modder...jammer dat je niet een autentieke Cadilac of Buick gehuurd hebt, dat is pas avontuur Ben en moet je echt je stuurkunsten tonen :-)

• 05 November 2015 - 20:50

Angelique:

Dat oudje leeft nog steeds ( en volgens mij nog steeds dezelfde sigaar....) klinkt allemaal erg leuk ! En na zo'n regenbui is het gelijk weer fris en fruitig voor een half uurtje !
    Geniet van de kip met bonen en rijst, rijst met kip en bonen en bonen met rijst en kip :-)
    Manana hebben ze de andere dingen van de kaart hahaha

• 06 November 2015 - 22:48

Marja:

Leuk om te lezen. Van harte gefeliciteerd met Simones diploma.
    Geniet van alle ervaringen en ontberingen.