Dag 19: Grote vogels... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 19: Grote vogels... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 19: Grote vogels...

Door: BALS

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

03 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goed de laatste dag vul je dan met vliegen (Kaapstad- Johannesburg, Johannesburg- Parijs, Parijs – Schiphol) en sta je weer in Nederland met een ervaring rjker.

By the way the vlucht van Johannesburg naar Parijs was met een Airbus 380, zo complete dubbeldeks bus. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat zo’n bakbeest de lucht in gaat. 600 man over twee etages… Maar wel klasse entertainment programma’s, dus Lisanne heeft al haar filmpjes weer gezien. (zie de video voor onze landing met die bus in Parijs, ging net goed...)

Terugblikkend op de laatste weken, hebben we een dochter gezien die wel heel snel volwassen is geworden, en een die een zeer leerzame tijd hier heeft in Zuid Afrika. Die moet nog een trimester aan de slag hier, haar belangrijkste target is het organizeren van een grote event hier in Port Alfred. Dat komt wel goed.

Dan is het land (in ieder gevel wat wij hebben gezien) echt heel mooi, soms een beetje de ruigheid van de scandinavische landen, de uitgestrektheid van de US en de plaatsjes van een mexicaanse schoonheid. De dierenwereld is natuurlijk van een andere dimensie dan Europa, en dit alleen al maakt een bezoek al een beleving. Cultuurwise, zijn de mensen uitermate vriendelijk en behulpzaam, iedereen spreekt engels, zelfs met nederlands kom je een heel eind. Uit de B&B waar we zijn geweest (maar ook in de winkels) is heel duidelijk de engelse invloed te zien. Eindeloze bloemetjes gordijnen en behang, klassieke lounches met leren banken (of van de pluche dingen waar je in je oksels in weg zakt) en veel boeken op tafel.

Als je kijkt naar de zwart wit relatie zie je wel grote verschillen, de meeste B&B worden gerund door blanken terwijl alle activiteiten (was/eten/schoonmaken) wordt dan door de zwarte mensen gedaan. We zijn ook vele townships gepasseerd waar alleen de zwarte bevolking woont, de betere townships hebben dan kleine stenen huisjes staan, maar meestal is het een grote collectie van golfplaten die dan samen een onderdak vormen. Economisch lijkt het land goed te gaan, echter de inkomensverschillen zijn heel groot. Het gemiddelde inkomen van een (zwarte) arbeider is 150 Rand per dag (ongeveer 10 Euro). Als je dat afzet tegen de prijzen van de levensmiddelen dan koop je daar niet heel veel voor. De mensen in de townships (meestal 8 personen per huis) hebben dan het voordeel dat de gezondheidszorg door de staat wordt betaald en ook meestal electra en water gratis worden voorzien.

Simone had ons aangeraden om niet op de 1e van de maand te gaan pinnen, want dan is het pay day,en staan er inderdaad hele lange rijen voor de pinautomaten…. Met het geld lopen ze direct door naar de vele aanwezige Liquor stores voor het kopen van wijn en bier.

Eten en drinken: Eten is goed, maar niet echt fantasievol, heel, heel, veel vlees, weinig groente, en zetmaal meestal als aardappel of rijst. Veel fastfood tenten hier (KFC, Wimpy). Drinken, tsja wijn ,wijn en nog eens wijn. Echt daarbij valt Frankrijk echt in het niets.

Klimaat: Alhoewel wij hier waren op de grens van herfst en winter, is het weer heerlijk. Wel wat fris in de nacht, en niet snotheet overdag. Als je blijkbaar in de zomer gaat dan is het wel snotheet hier.

Wegen en autorijden: De meeste wegen zijn goed, ga je binnendoor rijden, dan kan je beter een 4w drive auto huren (zeker als het geregend heeft). Links rijden is eigenlijk geen probleem. Afrikanen rijden over algemeen veel rustiger dan wij in Nederland en zijn wel redelijk galant.

De vraag die wij ons altijd stellen na de vakantie, gaan we daar nog een keer heen, is hier simpel te beantwoorden, volmondig JA. Dit land was voor mij in ieder geval een eyeopener. Ik denk zelfs dat je na je pensioen met een B&B daar een heel mooi leven kan leiden…

Goed we gaan nu weer aan de slag en een beetje sparen voor ons volgend avontuur.

• 04 Mei 2014 - 06:28

Angelique:

Wat leuk om zo'n eindoordeel te lezen,je hoort vaak dat zuid afrika erg verslavend is ( raar woord eigenlijk) en je er heen blijft gaan ! Het staat ook bij ons nog steeds hoog op de lijst !
    Ik ben heel benieuwd waar de volgende trip heen gaat !

• 05 Mei 2014 - 10:28

Marpie:

weer een geweldig avontuur achter de rug ,
    Hartelijk dank voor de mooie ( doorspekt met humor ) verhalen .
    Welkom thuis :-)