Dag 11/12: Back home - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 11/12: Back home - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 11/12: Back home

Door: BALS

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

24 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hierbij even een combi van twee dagen, omdat het weer hier nu echt niet Afrikaans is met temperaturen overdag van 12-13 oC. Die jongens hier weten niet hoe snel ze handschoenen moeten kopen en bontmutsen op hun kroesende hoofden moeten krijgen. Ook regent het hier nu 36 uur, wat blijkbaar een record is vanwege het feit dat de afrikaanse radiozenders, mensen langs de Garden route (waar wij zo beetje zitten) wordt afgeraden om de weg op te gaan ivm wateroverlast op de wegen. (soort van code oranje van de lokale ANWB hier).

Gisteren zijn we een aardig rondje rond gereden langs een paar plaatsen (Kirkwood,Uitenhage). Waarbij we onderweg nog op een Cheeta farm terecht kwamen, echter de regen zorgde er voor dat die beesten zich nu helemaal niet wilden laten zien...dus dat was een zinloze actie.

Vandaag zijn we via het Addo park en Grahams town doorgereden naar Port Alfred waar Simone haar studie tijd en geld aan besteedt.

De wegen (voor zover niet geasfalteerd,en dat was nog een aanzienlijk stuk) waren na de regen voorzien van een fraaie laag oranje/rode modder waar de gaten groter waren dan in een Emmentaler kaas. Mijn hemel, sturen en slippen tot je een ons weegt, maar goed was ook nog wel lollig..... Onderweg nog wat apen en van die zwart wit gestreepte ezels gezien, paar secretaris vogels etc.

Aangekomen in Port Alfred,de thuisbasis van Simone, bleek wel weer hoe goed zij zichzelf heeft aangepast aan de omgeving. Alle straten/winkels/restaurants/kroegen kunnen zonder probleem worden gevonden.

Een kijkje genomen in haar nieuwe kamer (die ze deelt met Manon), (de derde kamer switch sinds haar komst daar) en dat ziet er niet slecht uit (eigenlijk heel goed). Nu hebben we ook een nieuwe term geleerd daar, namelijk die van wasmamma's. Deze dames komen wekelijks langs bij de studenten om hun kamers schoon te maken,fris beddegoed en handdoeken worden verstrekt... Lijkt potverdrie wel een hotel...

Dus Simone maar even uit de droom geholpen dat de wasmamma's al reeds een eeuw in nederland zijn uitgestorven en ze het zelf maar moeten doen.

Goed de school even bezocht en eerlijk gezegd is het wel een mooi avontuur daar te kunnen studeren. Lekker buiten tussen de papagaaibloemen, met de dassies en apen in je tuin, met mooi weer de studie tot je nemen. Echter wanneer je dan ziet dat je door drie lagen van sloten heen moet om in je kamer te komen en dat er per studenten huis waar Simone in verblijft er een gewapende bewakings vent rondloopt (24 uur) geeft ook aan dat niveau van veilig voelen iets anders in dan in Nederland.

Tot nu toe heb ik dat gevoel zelf nog niet gehad, behalve vanochtend toen we even een kopje koffie wilden drinken in Grahamstown, waar echt 99,9 % van de bevolking erg zwart is. Je wordt dan echt als een blanke aangestaard,aangesproken en de dames worden dan ook aangeklampt. Niet echt lekker gevoel, ze bedoelen het niet eens slecht denk ik. Proberen gewoon overal een centje mee te verdienen.

Voorbeeld: Sta je simpel geparkeerd langs de weg, wil je wegrijden, staat er opeens een zwarte afrikaan naast je (met een geel fluoriscerend hesje) die je wel even wil helpen met het verlaten van de parkeerplaats. Goed die geef je dan 5 rand (35 cent) en dan man springt met gevaar voor eigen leven de weg op houdt het verkeer in de gaten/tegen zodat jij de parkeerplaats kan verlaten.....

Vanavond twee van de favoriete plekken van Simone bezocht (cocktailbar aan het water,en het Restaurant Links....) Bij het laatste bestel je heerlijke struisvogel filet met frietjes en sla voor 8 Euri.... Krijg je met toch een knalgrote biefstuk (300-400 gr) op je bord waar je wel even mee bezig bent.

Goed morgen gaan we ons opmaken voor het echte safari avontuur in Scotia....

Ingredienten: Meenemen alleen wat kleding voor twee dagen,een toiletas, veel geheugen kaarten voor je camera....voor rest kan en mag je niets meenemen. We gaan daar een middag,avond en ochtend safari doen.... Heel benieuwd wat we gaan zien,horen en zien jullie morgen.... (en het weer is weer een blue sky geworden met 23 oC morgen.

Cheers
Ben

• 25 April 2014 - 08:47

Hans De Jong:

Scotia is prachtig, veel plezier!
    Stuur je mij je reknr nog even? Maak ik het etentje nog even over.