Dag 10: Hunting for the Big-5 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 10: Hunting for the Big-5 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 10: Hunting for the Big-5

Door: BALS

23 April 2014 | Zuid-Afrika, Addo

Na een lekker ontbijt in wilderness (by the way, al die lodges worden gerund door Afrikaners met een duidelijk roots vanuit de UK. Oxford engels is hier meer regel dan uitzondering, en is ook wel grappig om in de rimboe dit te horen) kwam Stefen (een ranger) ons ophalen in zijn bus.

Nu ga je normaal in zo’n open truck, maar omdat de kans op regen en “maar” 20 oC niet echt afrikaanse condities zijn, was deze bus een betere keus. Daarna nog twee duitse kwebbelvrouwen opgehaald (Ronald, een van deze twee, was waarschijnlijk de zus van Iris Frenzel, zelfde stemmetje) en op weg naar Addo Park.

Nu bljkt dat park 375.000 Hectare rimboe te zijn, waarin dan zo’n 600 olifanten, 9 leeuwen, 7 luipaarden, een paar honderd buffels, hyena’s , kuduus, zebra, struivogels en ander wild gespuis rondlopen, lijkt het wel een speld in een hooiberg om een beest te kunnen zien.

Maar goed onze vriend Steven hoeft voorlopig niet naar Specsavers, die vent ziet dieren die je niet eens met je verrekijker kan zien…..

Dus reeds vroeg, kwamen we oog in oog te staan met de black striped hyena, gevolgd door struisvogels,kuduus, antilopen, secreatarisvogels, zebra (een hele kudde), everzwijnen….

Als je in dit park rijdt dan zie je overal van die blokken liggen van ongeveer 1 kg olifanten poep….

Sommige van die blokken bewegen….. het verhaal is dat hier (en alleen hier) de Dunbee Beetle leeft, dat beest (redlijk groot 10 cm) gaat samen met een paar vriendje aan de slag met zo’n drol. Leggen daar vervolgens al hun eitjes in die zich dan lekker voeden met de inhoud van de drol en naar een aantal dagen uitkomen,met als resultaat nieuwe kevers en drol verdwenen. Blijkt een essentieel schakel te zijn in het Eco systeem hier. (misschien een idee voor de honde en katte drollen in Nederland)

Goed over olifanten gesproken, verder op in her park zagen we wat bruine ruggen boven de bomen uisteken, en inderdaar een kudde olifanten, in totaal zo’n 20 van die beesten, van klein tot groot. Was een redelijk indrukwekkend geheel… wel heel dichtbij.

Nog wat geleerd over die beesten, nl dat ze communiceren via seismisch trillingen in de grond die ze zelf veroorzaken met hun poten.

Toen nam vriend Steven een klein oranje spot waar op een heuvel wat leeuwen zouden moeten zijn, en inderdaad met de verrekijker en de telelens, konden we een paartje leeuwen waarnemen.

Vervolgens nog tegen een paar waterbuffels en zwijnen aangereden, erg mooi om te zien.

Dus na een dagje rondrijden, hebben we de drie van Big Five gezien, (leeuw, buffel, olifant, luipaard,neushoorn) dus de rest gaan we in scotia park aan het einde van de week opspeuren.

S’avonds bij een restaurant in the absolute middle on nowhere gegeten.(het is hier dus om 18.15 stikdonker en de enige straatverlichting komt van de sterren, dan in combinatie met gravel wegen met diepe gaten, geeft een hoop lol)

Slapen en morgen kijken wat we gaan doen. Gaat morgen echt regenen en wordt 14 oC die afrikanen lopen nu met bontmutsen op, dit hebben ze nog nooit meegemaakt….

• 02 Mei 2014 - 17:52

Marpie :

LOL neem een paar kevers mee , Ik weet drollen genoeg :-)