Dag 21: Een korte terrugblik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 21: Een korte terrugblik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 21: Een korte terrugblik

Door: Annemarie & Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

14 Juli 2013 | IJsland, Reykjavik

Vanochtend toch maar even terug naar Reykjavik gereden voor wat laatste souvenirs, wel even langs de befaamde Blue Lagoon gereden, het weer was echt te slecht om daar in de regen te gaan dobberen in die zwavelbak.

Even een terugblik op onze vakantie dit jaar, het was een mooie reis waarin het woord Natuur centraal stond. Dit land is inderdaad ongerept, wild, ruig, mooi, koud en verrassend. De bevolking gebruikt een stugge taal, maar spreken allemaal vloeiend engels. Als je daar in de gemiddelde levensmiddelen winkel rond loopt (Samkaup, Bonus, Kyriad) zie je wel een duidelijk verschil met nederland, bijna alles wordt geimporteerd (men bouwt nu wel meer kassen in Zuid Ijsland voor bijv tomaten en sla). Het gevolg van deze import is dan ook een schaars assortiment tegen relatief hoge prijzen.

In total hebben we 4600 km met onze vriend Yeti over de weken in Ijsland doorgebracht.

Openbaar vervoer is er alleen maar met bussen, boten of vliegtuigen (elk klein gehucht heeft wel een peipklein vliegveldje). Treinen bestaan niet.
Het wegennet (totaal 13.000 km, waarvan 4700 km verhard) is in ontwikkeling (wel goede bewegwijzering), ze hebben geen snelwegen. Speedcamera's alleen in de tunnels en in reykjavik..

Pro's:

Natuur spektakel verzekert
Neem een goed telelens mee voor de vogels en walvissen (andere dieren zijn er bijna niet)
Je zal niet snel bruin worden van aan het strand liggen
Een eldorado voor vis liefhebbers
Rust in een garantie
4 WD auto echt een aanrader als je de binnenlanden in wil
Avontuurlijk autorijden
Altijd licht in de zomer

Con's:
Even sparen kan zinvol zijn, het is echt heel duur
Mocht je van een glaasje wijn houden dan moet je naar de staatswinkels (die trouwens in elk gat gehucht te vinden zijn)
Benzinepompen zijn schaars maar nooit meer dan 100 km uit elkaar
Het wordt er nooit echt warm (20 oC is een echte uitzondering)
In de wnter (die trouwens mild zijn) is het lekker lang donker

We hopen dat jullie een klein beetje hebben kunnen meegenieten van onze ervaringen en hopelijk tot een volgende reis.

Annemarie & Ben

• 14 Juli 2013 - 14:23

Marco:

de vraag is.. hoe heb je de wagen ingeleverd? En kwamen we vragen?
    bedankt voor de leuke updates!