Dag 13: Walking on the moon... - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 13: Walking on the moon... - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 13: Walking on the moon...

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

06 Juli 2013 | IJsland, Reykjahlíð

Goed om maar even te bewijzen dat het "bakken" van dat roggebrood in de ondergrondse geothermische turbo ovens geen Broodje Aap verhaal hebben we wat foto's toegevoegd van een ontdekking vanochtend ergens langs de weg. We zagen wat vreemde afgesloten gaten waar stoom uit kwam op een afgelegen plek. Aldaar kijkend en wat van die putten open te maken, kwamen we er al snel achter dat we midden in de bakkerij van dit vermaarde product stonden. (we zullen wel een broodje meenemen voor de liefhebbers).

Daarna zijn de Kalfa kraters gaan beklimmen en dan waan je je echt op een andere planeet. Om je heen sissen en stomen de gaten in de grond, "kersverse" lava die afbrokkelt onder je voeten, de grond die warm aanvoelt en 200 meter verder moet je door de sneeuw heen lopen. Werkelijk te gek voor woorden. Daarna zijn nog even wat verse zwaveldampen op gaan snuiven in een zgn solfataren velden, waarin kokende modderpoelen, sissende geisers, borrelende zwavelputjes het landschap om toveren in iets niet aards. (je moet ook niet van het pad afwijken anders zak je er door heen, en zit je tot je middel in die hete prut.

Erg mooi, wat foto's bijgesloten.

We zouden ons in avond verwennen met een bezoek (een van de todo's in Myvatn) aan het Geothermische zwembad. Ok zo gezegd zo gedaan.

Men nemen een grote berg, graaf daarin een drietal kuilen van 30 x 30 meter, niet dieper dan 114 cm en sla vervolgens een gat naar die ondergrondse CV ketel. Die kuilen worden dan gevuld (en lopen continue over) met een blauw water, met een temperatuur tussen de 40 en 32 oC en met een hoge concentratie zwavel moleculen en andere mineraaltjes. het water is onnatuurlijk blauw en troebel. Daarin bewegen die IJslanders dagelijks (het is een sociaal gebeuren, waarbij ze de zaken van de dag bespreken). Best wel leuk om mee maken, maar naar twee uur had ik echt zwavel in alle kieren en huidcellen en hebben we de tent maar verlaten. (je kreeg nog wel even bij de entree het vriendelijke verzoek om zilveren sieraden af te doen, want lossen langzaam op in dat water...)

Hierbij nog een link naar een poging om een 365o beeld te laten zien wat we hebben gemaakt op die Kalfa krater. (ik weet niet of het werkt,maar je moet met je muis (PC) maar even heen en weer bewegen, voor tablet and smartphone users, gewoon even swipen.

Morgen gaan we weer verder rijden naar het oosten van Ijsland

• 06 Juli 2013 - 08:23

Marco:

Ziet er mooi uit.
    Dat daar nog zeveel ijslanders zijn..?
    Zie je nog wat landdieren daar? Herten, veelvraten of zo?
    En hoe hoog ligt het trouwens boven de zeespiegel?
    Groeten, Marco en Anu

• 06 Juli 2013 - 12:55

Marjan En Piet:

Echt net een andere planeet hoor , mooi verslag , mooie foto's ook .
    Panorama foto is ook goed gelukt .
    Dat water is goed voor alle vormen van huidziekten ,ook als je niks mankeert
    krijg je er toch een mooi velletje van :-)
    groeten van ons

• 06 Juli 2013 - 22:49

Marianne:

Ja, dit is mijn favoriete deel van IJsland.
    Buitenaards, bizar en prachtig.
    Zo te zien ligt er nog veel sneeuw, gek idee, 3 meter onder je voeten bloedheet, en op de lavastenen nog sneeuw.
    Een toeristische attractie, maar dan zonder de hordes toeristen. Wat wil je nog meer.