Dag 9a Een badje gevonden - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu Dag 9a Een badje gevonden - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Annemarie & Ben Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 9a Een badje gevonden

Door: Annemarie en Ben

Blijf op de hoogte en volg Annemarie & Ben

01 Juli 2013 | IJsland, Hvammstangi

Vandaag hebben we de westfjorden verlaten met een redelijk lange tocht (420 km). Onderweg vele verlaten vlakten (bijna een maanlandschap) bij 4oC met wat flarden mist.

We hadden in onze gids gelezen dat in het plaatsje Dragnes de lokale eigenaar van het (enige) restaurant in town, ook de eigenaar van een boot was waarmee hij je naar klein eiland kon brengen wat vol zit met die papegaai duikers. Goed het was wel een beetje uit de route,maar wie niet waagt die niet wint. Aldus daar aangekomen, bleek de beste man net 20 minuten de haven te hebben verlaten met zijn boot (we hebben dus niet echt geluk met ons eilanden en vogel plan). Zijn vrouw heeft toen maar een paar lekker warme wafels met slagroom en besjes klaar staan maken.

Toen we het dorp Dragnes weer wilden verlaten viel ons oog op een bordje met hot pools.... en ja hoor drie van die gevulde badkuipen waar continue het water uit de al eerder genoemde ondergrondse combiketel door heen stroomt.(en daarna in de zee uitkomt).

Die hot pools zijn gratis, maar er zit wel een ritueel aan vast. Je dient je eerst poedelnaakt te douchen en die plekken op je lijf waar zich een verhoogde concentratie bacterieen kan bevinden, dienen met de aangereikte Ijslandse zeepklomp te worden gereinigd. Daarna kan je je in je badkostuum hijsen en in de hot pool plaats nemen. Aldus geschiedt en inderdaad een waarlijk genoegen. Na vijf minuten in die badkuip te hebben gelegen viel het ons op dat onze huid een soepelheid ging vertonen van een drie weken oude baby.... of het nu het water was of de zwavel daarin geen idee. Na 30 minuten hebben we kuipen maar verlaten anders zou de huid (veel) te strak worden.
Was echt goed te doen, wel een beetje fris als je uit het water komt (6 0C in de lucht), maar lekker drijvend in een bak geowater van 39 oC genietend van het uitzicht over het fjord is ook niet verkeerd.

Daarna doorgereden naar een Hostel in de middle of echt helemaal niets, geen winkel-restaurant binnen een straal van 20 km.... dus ons eten was vanavond pretty basic...

Voordeel van dit hostel, ligt aan een fjord en ze hebben een hot pool voor de deur....misschien zometeen nog even....

Onze yeti is inmiddels geen witte sneeuwman meer, maar een bruine moddderpoel...

Morgen meer.

• 02 Juli 2013 - 06:21

Kiek:

Ziet er erg lekker uit!! Blijf gewoon in dat bad zitten joh en vergeet boten en vogels...Die hebben we op scheveningen ook !

Groetjes !